RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

UPs kontrollvarsel er blitt en hit på Facebook

UP bruker sosiale medier for å formidle sitt budskap om trafikksikkerhet.

OSLO: – Vi ser viktigheten av sosiale medier, og hensikten med at vi er på Facebook er å kommunisere med målgrupper, sier Dag Gjærum, kommunikasjonsrådgiver i Utrykningspolitiet (UP).

I midten av februar skrev VG på sine nettsider at UP ville legge ut informasjon om trafikkontrollene de planla å gjennomføre i vinterferien.

Gjærum forteller dittOslo at pågangen på Facebook-siden har eksplodert etter VGs omtale.


– I løpet av det første halve døgnet hadde vi 150 000 treff, og status innen onsdag for halvannen uke siden er 2,5 millioner treff på fem uker, sier han.

Facebook-siden har per i dag 24378 «likes», og en av de siste artiklene som ble lagt ut på siden, gav opp imot 35 000 treff. Noe Gjærum er veldig fornøyd med:

– Det at vi er på Facebook er kun en liten bit av en totalpakke, men med 2,5 millioner treff viser det at trafikksikkerhet blir satt på agendaen.

Når målgruppen

Målgruppen UP ønsker å nå, er de unge sjåførene; gutter mellom 18 og 24 år.

– Vi er opptatt av kontroll, og det er viktig at vi kommuniserer med målgrupper. Vi ønsker en dialog som kan fortelle om farene ved å ikke holde fartsgrensen, kjøre uten bilbelte, og kjøre i påvirket tilstand, sier Roar S. Larsen, konstituert UP-leder.

Levende plattform

UP ønsker å være en levende plattform som gir bruker mulighet til å konversere, i stedet for å være en statisk nettside.

– Her har vi mulighet til å reise relevante problemstillinger, være en plattform for diskusjon og også dele innspill om tiltak som kan forebygge ulykker, sier Larsen.

UP opplever veldig god respons og aktivitet på siden deres, tilbakemeldingene er gode, og de bidrar selv med å svare på kommentarer og spørsmål.

Kanskje Twitter

Larsen forteller at det er vanskelig å måle effekten av bruken av sosiale medier, men dialogen måler de:

– Ved å måle dialogen ser vi om vi når den primære målgruppen vår, og det har slått til, sier han.

For UP er pågangen og oppmerksomheten et løft. De vil fortsette å ta imot tips fra brukere og jobbe med nye idéer fremover. Andre sosiale medier har de ikke tatt stilling til ennå.

– Vi er i startfasen, og selv om det funker bra, så får vi se om Twitter er aktuelt på et senere tidspunkt, avslutter UP-Lederen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere