Gå til sidens hovedinnhold

Urban og feminin

Peugeot 1007 er definitivt både urban og feminin. Hvilken mann kan tenke seg en liten, gul bil med skyvedører?

Det er lett å mene noe om Peugeot 1007. Den vekker oppsikt med sitt spesielle ytre og har, ikke minst på grunn av høyden på 1,62 meter, mange av flerbruksbilens trekk.

Annerledes

Fra siden ser 1007 egentlig ut som en påbegynt storbil. Men da pengene tok slutt rett bak fordørene hektet man på bakhjulene og satte punktum.
32 årige Aude Brille valgte å tenke annerledes og nytt da hun grep rattet som prosjektleder for Peugeot 1007, og presset gjennom den første bybilen med skyvedører.
Hvor ofte har du ikke ålet deg ut av bilen på en trang parkeringsplass og bannet halvhøyt på grunn av at de tykke dørene tar så mye plass? Eller du står og fikler med bilnøklene og hendene fulle av handleposer. Det var disse problemene Brille ønsket å løse. Resultatet ble kostbart; elektrisk styrte skyvedører som åpner for både for- og baksetet.

Stor innvendig

Høy seteplassering og langt framtrukket frontrute gir storebilfølelse bak rattet i 1007, og med glass rundt på alle kanter manøvrerer du det nye familiemedlemmet lekende lett i bytrafikken. 1007 sier heller ikke nei takk til en langtur, den har komfort nok til det, selv om bilen trives best i nærmiljøet.
Om du ikke gidder å gire så har Peugeot tatt hånd om det også. En liten sort boks 5000 kroner koster den ekstra ordner med både cluching og giring. Helt automatisk hvis du vil.
Klapp sammen baksetet og fold ned ryggen på passasjersetet foran, og vips så laster du inn den lengste Billyhylla på Ikea. Baksetet kan ikke fjernes, men foldes eller vippes fram. I tillegg glir det på skinner for mer fleksibel utnyttelse av bagasjerommet.

Robust nok?

Det er skyvedørene og muligheten til å skifte ut elementer i interiøret som skiller 1007 fra mengden av morsomme og smarte småbiler. Visst er det praktisk å åpne dørene med et knappetrykk, men vil dette virke etter fem norske vintre med saltet snøslaps? Og hva koster det å skifte elmotorene som trekker dørene hvis de tar kvelden?
Peugeot har med 1007 bevist at også små biler kan bygges svært sikre. Naturligvis fikk 1007 fem stjerner og full pott i EuroNCAPs kollisjonstest, men den fikk også høyere poengsum enn noen andre småbiler så langt har oppnådd. Velter gjør den heller ikke uten videre, det sørger antiskrensprogrammet (ESP) for.
Skal vi innvende noe mot 1007 så må det være at den nærmest virker litt undermotorisert. Bilen er så tung (fra 1140 kilo) for å ivareta sikkerheten, at 75 hk og 118 Nm i drakraft blir i snaueste laget. Motoren trenger også mye turtall for å yte maksimalt, og slik kjøring blir slitsomt i lengden. I testen forbrukte vi 0,76 liter per mil i gjennomsnitt. Det er urovekkende mye. Vi antar at dieselmotoren på 68 hk/160 Nm passer bedre til bilen både i forhold til ytelser og forbruk, men det spørs om den er verdt pristillegget på 15.000 kroner. Med startpris på 184.900 kroner er bilen faktisk dyr nok som den er.

Vår mening om Peugeot 1007:

Førerplass: 8
Plass: 9
Komfort: 8
Å kjøre: 9
Ytelser og forbruk: 7
Sikkerhet: 10
Pris/utstyr: 7
Sum (70) 58

Peugeot 1007 i tall:

Pris fra: Kr. 184.900,-
Lengde/høyde: 3,73/1,62 m
Vekt: 1140 kg
Bagasjerom (VDA): 178-1048 liter
Bensinmotorer: 75/110 hk
Dieselmotor: 68 hk
Forbruk fra (EU): 0,44-0,66 l/mil
Forbruk (testet) 0,76 l/mil
Antiskrens: Ja/alle
4x4: Nei
Klima: Ja/ikke billigste
Kollisjonsputer: 6 stk
EuroNCAP-rating: 5 stjerner
Vil du vite mer: www.euroncap.com.

Reklame

Strømsjokket: Spotpris 77,72 øre - fastpris 24,90 øre