Uten bilen stopper Norge, Bjørnøy!

Miljøvernminister Helen Bjørnøy (SV) er en defensiv og distriktsfiendtlig statsråd. I Dagsavisen lørdag 4. november ber hun folk halvere bilbruken for å spare miljøet. Dette skjer måneder etter at hun skulle løse strømkrisen ved å be folk om å skru av lyset.
Å be folk sette igjen bilen hjemme er defensivt av en miljøvernminister. En offensiv og resultatorientert statsråd ville sagt: La oss øke vrakpanten og senke avgiftene på nye miljøvennlige biler slik at vi kan fornye bilparken. Denne tanken har aldri slått Bjørnøy. I stedet for å tenke nytt truer hun med forbud etter god gammeldags sosialistisk tankegang.
Uttalelsene hennes om å be folk halvere bilforbruket er et direkte distriktsfiendtlig forslag. Fordi Helen Bjørnøy bør vite at folk i distrikts-Norge er avhengig av bilen i det daglige virke. Det kan nærmest virke som om miljøvernministeren vil at alle skal flytte til de store byen hvor man har trikk og buss med hyppige avganger, eller for den saks skyld har gangavstand til butikker og servicesentre. Hennes forslag kan umulig klinge godt i ørene til hennes samarbeidspartnere i Senterpartiet. Eller er det kanskje slik at også Senterpartiet er blitt et distriktsfiendtlig parti.
NAF har tidligere regnet ut at en fornyelse av bilparken i Norge vil redusere CO2-utslippene betraktelig. Derfor er det på tide at miljøvernministeren kommer med mer offensive løsninger og bruker gulrot fremfor pisk. For få år siden ble vrakpantene, etter påtrykk fra FrP, økt til 5000 kroner. Den gang så vi at folk skrotet sine gamle miljøfarlige biler og investerte i nyere kjøretøy med lavere utslipp. Dessverre senket Arbeiderpartiet vrakpanten og økte avgiftene på biler. Det har ført til at Norge har en av Europas eldste bilparker, og dessverre også en av de mest miljøfiendtlige.
Dessuten, Norge har et av verdens mest forurensende vegnett med bratte, smale og svingete veger. Vi har i dag flere ganger lengre kjøretid pr km, mange ganger dekkslitasje og ca det dobbelte energiforbruket enn andre land. Det raskeste og beste grepet for bedre miljø, er rett å slett bedre veger og nyere biler. En halvering av bensinforbruket på 2,5 millioner norske kjøretøy vil redusere CO2 utslippet med 2,75 mill tonn pr år. Dette er mulig gjennom at bilparken fornyes, fra 11 år til 6-7 år. I et miljøperspektiv burde derfor regjering redusert avgiftene på alle biler slik at folk flest kunne bytte ut den gamle bilen.

Per Sandberg (FrP)
Leder av Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.