*Nettavisen* Nyheter.

Utvikler helt ny Buddy

Lille Buddy vil bli stor i utlandet. Daglig leder Willy Wiik er proppfull av gode miljøargumenter som skal hjelpe den fram.

Elbil Norge satser friskt på ny Buddymodell og fabrikk i utlandet.

ØKERN: Elbilen Buddy blir i dag laget for hånd hos Elbil Norge på Økern, men allerede neste år satses det på industrialisert produksjon av en ny modell.

Med maskinproduksjon etter legoprinsippet håper bedriften å øke produksjonen fra 300 til 5000 el-biler i året. I tillegg til den eksisterende fabrikken på Økern holder de nå på å etablere seg i Europa.

Dette er et stort løft for oss. Med produksjon i utlandet blir vi en helt annen bedrift. Vi ønsker å nå ut til hele Europa. Byer med små, trange gater er som skapt for Buddy, sier daglig leder Willy Wiik.

Beholder særpreget

Hvor den nye fabrikken skal ligge er ennå uklart, men det skal i tillegg etableres flere forhandlere med servicetilbud. Målsettingen er å selge de første bilene i utlandet innen utgangen av 2009. Samtidig kommer den nye Buddy-modellen.

Vi ønsker å fornye oss og videreutvikle modellen. Dette er ikke en bil, det er en Buddy. Den vil fremdeles være kantete og kort i formen, men detaljene er ikke klare ennå, sier Wiik.

I dag kan man velge dekoren på sin håndlagede Buddy. Du er ikke redd for at noe av særpreget blir borte i den industrielle produksjonen?

Nei, man kan fremdeles velge dekor selv, og særpreget blir det samme. Den blir bare enklere å lage. Produksjonen blir billigere og mer effektiv.

Bedre batteri

Blir det endring i batterikapasiteten?

Nei, den blir den samme som i dag. Men vi har testkjørt et litiumbatteri i to år nå. Dette vil gjøre Buddy 300 kilo lettere, og man vil dermed kunne kjøre fortere og lengre. Det er foreløpig for dyrt å bruke dette, men det forskes mye på batteriteknologi, og det er bare et spørsmål om tid.

Mange fordeler

Wiik mener likevel at batterikapasiteten på 4-7 mil ikke er et stort problem i dag.

Buddy skal kjøres i byen, og ikke til hytta. Det eneste man trenger for å lade batteriet er en stikkontakt, og de fins overalt. Strømmen koster bare én krone mila.

Gratis parkering, kjøring i kollektivfelt og ingen bomavgift er fordeler som veier tungt ved siden av det miljøvennlige aspektet. Buddy kan kjøre fire ganger så langt som biler kjører på den samme energimengden.

I år omsetter Elbil Norge for rundt 50 millioner kroner. Dersom de når målet på 5000 elbiler i året, vil omsetningen komme opp i en halv milliard kroner.

Vi går fra å være en håndtverksbedrift til å bli en industribedrift. Prisen på Buddy blir omtrent den samme, men kvaliteten skal opp, avrunder daglig leder i Elbil Norge, Willy Wiik.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.