Utvikling av Groruddalen handler om buss og t-bane

KOLLEktivtransport: Buss, tog og bane er nøkkelen til god byutvikling, og avgjørenden for at Groruddalen skal utvikle seg slik vi vil, skal man tro leder for Groruddalesenheten, i Plan- og bygningsetaten, Målfrid Nyrnes.

KOLLEktivtransport: Buss, tog og bane er nøkkelen til god byutvikling, og avgjørenden for at Groruddalen skal utvikle seg slik vi vil, skal man tro leder for Groruddalesenheten, i Plan- og bygningsetaten, Målfrid Nyrnes. Foto: FOTO: JULIE MESSEL

Utviklingen av Groruddalen handler om kollektivtrafikk, slår plan- og bygningsetatens Målfrid Nyrnes fast.

GRORUDDALEN: – Alt må ikke vente på alt, slår leder for Grorudalsenheten i plan- og bygningsetaten, Målfrid Nyrnes fast.



Hun deltok på konferanse om Grorudadlens utvikling forrige uke:

Nyrnes er fast bestemt på at utvikling av t-banelinjer og kollektivtrafikk er en av nøklene til utvikling av dalen.

– Det er langt viktigere å snakke om kollektivtrafikk fremfor antall avkjøringer fra E6, sier Nyrnes.

Planene for Groruddalen er mange, de er forskjellige og de griper inn i hverandre.

Men, det beste må ikke være det godes verstes fiende: – Vi må planlegge for fremtiden. Vi må gjøre det riktig nå, slik vi får en god by i 2030, uttalte Nyrnes.

Vil ikke ha øyer

Hun forklarte at en av groruddalsenhetens viktigste oppgaver er å sørge for at de forsakjellige stedene i dalen ikke utvikler seg til øyer:

– Vi må lage planer så Kjelsrud, som faktisk er på størrelse med Filipstad, ikke utvikler seg til en øy, men at dette utgjør deler av en sammen-hengende by, påpeker hun.

Men Nyrnes er svært opptatt av at livet går videre mens planer revideres og utvikles.

– Vi må ikke bare snakke om støv, støy og problemer. Gode prosjekter som lar seg gjennomføre allerede nå er i gang. Se bare på Sletteløkka-Veitvet, der er perler på en snor i gang med å utvikles. Veitvetsenteret må igjen bli en perle, det samme må den nye skolen på Veitvet sa Nyrnes.

Stovner

Hun understreket at byutvikling er den mest bærekraftige levekårsutviklingene man kan tenke seg. Og Groruddalen har enorme områder som kan utviles, spørsmål et bare hvordan.

– På Stovner bygges det nå 200 boliger ved siden av Stovner senter. Det får man knapt med seg, for Stovner har store områder som kan bebygges. Her kan det bygges mye, spørsmålet er om det skal bygges tettere drabantby, eller om det skal bygges by med gater , parker og torg. Det eneste vi vet er at Linjeparken får en stor betydning i dette bildet, sier Nyrnes.

Les også:

For billig i Groruddalen

Store politistyrker på vei inn i Ekebergskogen

Blir hun Norges nye Donald-tegner?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.