RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Uverdig transport


utrygg: André Borrebæk liker biler, men han vil ikke kjøre med de store bussene til Samres. foto:may helene dahl
utrygg: André Borrebæk liker biler, men han vil ikke kjøre med de store bussene til Samres. foto:may helene dahl Foto: foto:may helene dahl
Foreldre og funksjonshemmede tør ikke bruke den nye TT-ordningen. De mener problemet er samkjøringen, og at kaoset ikke dreier seg om oppstartsproblemer

Mortensrud: Johnny Borrebæk er far til funksjonshemmede André (18), og tidligere fylkesleder i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO). Han mener problemene med den ny TT-ordningen langt fra er oppstartsproblemer. Han får full støtte fra Tharald Beck, generalsekretær i Norsk Forbund for Svaksynte.

Går til sak

– Jeg kan ikke tillate at funksjonshemmede behandles som kveg, sier Johnny Borrebæk, som vil holde sønnen hjemme fra skolen hvis han ikke får tilbake ordningen med fast sjåfør.

–Da går jeg til sak mot kommunen, hvis André ikke kommer seg til skolen så han får den utdannelsen han har krav på, sier Borrebæk.

Siden nyttår har sønnen blitt hentet i buss av ulike sjåfører til ulike tider.

– Han blir utagerende, og kan både slå og bite hvis han føler seg utrygg, forteller Borrebæk, og tar frem legeerklæringen som viser at sønnen trenger spesialtransport med egen sjåfør. Den har han sendt til kommunen med søknad om fritakelse fra samkjøringsordningen.

Frem til saken er behandlet kjører André på fritidsreiser, så han kan benytte sin faste sjåfør fra Oslo Taxi.

Kjøres rundt i byen

Borrebæk har blitt kontaktet av mange foreldre som føler at barna deres fraktes rundt som dyr.

–Jeg snakket med en fortvilet mor som hadde sittet på da sønnen ble kjørt via Grorud, Ammerud, Romsås, Grønland og til Bjørnholdt. Da satt de 1 time og 45 min i bilen, forteller Borrebæk.

Borrebæk vil tilbake til den gamle ordningen med fast sjåfør.

– Det ga oss alle en trygghet. Jeg tør ikke sende André av sted med noen som ikke vet hva de skal gjøre når han får epileptiske anfall. Det må være en forutsetning at sjåførene kan norsk, er kjent i byen, kjenner GPS-systemet og har erfaring med funksjonshemmede, sier Borrebæk.

Funksjonsfriske lager reglene

–Det er alltid funksjonsfriske som lager regler for funksjonshemmede, sier Tharald Beck. Sammen med Borrebæk har han vært talerør og rådgiver for funksjonshemmede i mange år.

– Hvorfor gjennomføre slike tiltak uten å lytte til forbund og foreninger? Vi er der for å bli spurt, sier Beck, som advarte både politikere i rådhuset og egne partifeller i FrP mot samkjøringen av funksjonshemmede.

De har nå opprettet mailadressen uverdig.transport@gmail.com, der de samler inn reaksjoner og erfaringer på samkjøringen.

Ble advart

Både Beck og Borrebæk sitter i BU for FrP.

–De burde hørt på oss, sier Beck, som sier han påpekte konsekvensene et slikt vedtak ville få for de funksjonshemmede.

–Det beste de kan gjøre er å rette på det fortest mulig, avslutter Beck.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere