*Nettavisen* Nyheter.

Vekten avgiftstynger hybridbilene

Hybridbilfolket vil at vekt skal spille mindre rolle når avgiften fastsettes. Her lades en Opel Ampera. Foto: Foto: Opel

De norske bilavgiftene er de såkalte miljøbilenes venn — og fiende.

Klikk på bildet for å forstørre.

Her får en Chevrolet Volt sitt 16 kWh litium-ion batteri. De veier mye, noe som rammes av vektavgiften i Norge. Foto: Foto: GM

Klikk på bildet for å forstørre.

Opel Ampera. Foto: Foto: Opel

Klikk på bildet for å forstørre.

Chevrolet Volt Foto: Foto: GM

Klikk på bildet for å forstørre.

Toyota Prius Foto: Foto: Toyota

– Det lavere forbruket gir oss naturligvis redusert avgift fordi utslippet går ned,

– Men dette spises for de ladbare hybridbilenes vedkommende delvis opp av økt vektavgift på grunn av tyngre batteripakke, sukker Toyotas informasjonssjef Espen Olsen.

Neppe fritak

Generelt avgiftsfritak, slik elbilene har, eller lavere avgift for ladbare hybrider kan Olsen imidlertid ikke regne med.

FrPs Bård Hoksrud har ved to anledninger stilt spørsmålet til finansminister Sigbjørn Johnsen, som svarer at avgiftsfritaket for elbiler «ikke omfatter kjøretøy hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor.

Et kjøretøy som benytter en elektromotor til framdrift, men hvor elektrisiteten helt eller delvis produseres i et bensinaggregat, omfattes følgelig ikke av fritaket.

Dette gjelder selv om kjøretøyet også har mulighet for ekstern ladning av batteriene gjennom strømnettet».

Videre skriver finansminister Johnsen:

– Plug-in-hybridbiler vil bli avgiftslagt som andre hybridbiler, dvs. at elektromotoren og batteriene ikke skal inngå i beregningen av vektkomponenten (sjablongmessig fradrag på 10 pst. av bilens egenvekt), og effekten fra elektromotoren skal ikke være inkludert i beregningen av effektkomponenten.?

– Godt ut

Finansministeren legger til at dersom utslippene fra en plugg-inn hybrid er lavere enn fra ordinære hybridbiler, vil de med endringene i årets budsjett komme godt ut avgiftsmessig.

– Jeg vil i denne sammenheng vise til at det gis et fradrag i engangsavgiften på 609 kroner per g/km for kjøretøyet for den del av utslippet som ligger under 120 g/km.

– Dersom de aktuelle kjøretøyene har tilsvarende vekt og effekt som dagens hybridbiler, vil de oppnå laveste engangsavgiftssats (3 386 kroner), hvis CO2-utslippet kommer ned i 30-40 g/km, avslutter Sigbjørn Johnsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.