*Nettavisen* Nyheter.

Veldreid svenske

Saabs nye 9-5 stasjonsvogn. Foto: Foto: Saab

Folk vil snu seg etter Saabs nye 9-5 SportCombi når den ankommer til høsten.

Klikk på bildet for å forstørre.

Saab 9-5 sedan er for lengst på plass. Foto: Foto: Saab

Du skiller deg ut ved å kjøre Saab. Ikke bare fordi bilene deres ser annerledes ut enn det meste som ruller på veiene. Det skal litt mot til for å investere i en Saab. Tross alt var den lille bilprodusenten i Trollhättan teknisk konkurs for bare ett år siden.

Da hadde General Motors etter 20 års eierskap kastet kortene og overlatt Saab til ulvene.

Med ut i mørket fulgte tre ferdig utviklede modeller. Sedanutgaven var til og med vist fram, og alle visste at stasjonsvogna sto klar sammen med en firehjusdrevet 9-4 crossover.

Laster 1600 liter

Nå er Saab klar til å dra på vårmessen i Genève, og med seg har de stasjonsvogna – eller 9-5 SportCombi som de liker å kalle bilen i Trollhättan.

Stasjonsvogna blir ikke bare diger, men også like spesiell som personbilen. Det nesten to meter dype bagasjerommet laster 1600 liter når baksetet felles ned og 527 liter i normal konfigurering.

Samme lest som Opel

Selv om det ikke er mulig å se fra utsiden, bygges også 9-5 stasjonsvogn over samme tekniske lest som Opel Insignia, også det en diger stasjonsvogn.

Motorprogram og tekniske løsninger er de samme som i sedanen, hvilket betyr basismotorer på 1,6 liter/180 hk (bensin) og 2,0 l/160 hk (diesel). Hva bilen kommer til å koste er ikke klart.

Svakt salg

Saab klarte seg bare måtelig bra i Norge i fjor ved på selge 390 nye biler (ned 7,1 prosent fra året før). Av disse sto 9-5 modellen for 144 biler. Tre av fire Saaber ble levert med dieselmotor.

I glansåret 2004 solgte Saab 2884 personbiler i Norge og så sent som i 2007 var antallet over 2500 i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.