*Nettavisen* Nyheter.

Venter fortsatt på stenging av veien

Må belage seg på å vente litt til: Beboerne på Veitvet ønsker seg miljøgate, og ber etaten fsenke trafikken,men få opp farten. – Nå er det ikke sånn at når det gjøres vedtes i bystyret så skjer det noe i gata ua etter, sier seniorrådgiver Odd Olav Bratteberg. FOTO: PRIVAT

– Vi kunne vært skånet for belastende trafikk i løpet av en dag eller to, men ingenting skjer, sier oppgitt småbarnsfar og Veitvetbeboer Tor Kristian Birkeland.

Klikk på bildet for å forstørre.

FORBANNET: Veitvetbeboer og småbarnsfar Tor Kristian Birkeland mener byrådet trenere bystyrets vedtak. (Foto:Privat)

Klikk på bildet for å forstørre.

VISER TIl BYMILJØETATEN: Byråd for miljø og samferdsel Guri Melby viser til at Bymiljøetaten jobber med tungtransportplanen for Groruddalen. (Foto:Julie Messel)

Klikk på bildet for å forstørre.

OPPGITT: Veitvetbeboer og lokalpolitiker Lars Erik Fuglesang er oppgitt over at det tar så lang tid å få gjennomført bystyrets vedtak. (Foto:Julie Messel)

VEITVET/ALNA: Birkeland mener Veitvetveien allerede hadde vært stengt for tungtrafikk hvis byrådet hadde ønsket det.

– Så vidt vi i aksjonsgruppa for mindre trafikk i Veitvetveien kan skjønne, så dreier dette seg om hva byrådet prioriterer gjennomført. Vi har bedt om møte med byråd Guri Melby for å diskutere veien, men venter fremdeles på svar, sier Birkeland.

Han bor i Veitvetveien og har sett flere veitvetbeboere flytte, på grunn av støy og tøffe trafikk forhold for folk som bor her.

- Folk flytter

- Tungtrafikken er ett av de mest belastende problemene for oss som bor langs Veitvetveien, og for mange er støyen fra lastebiler og busser om natta et problem som går ut over søvnen, sier Birkeland.
Han har sammen med andre småbarnsforeldre flere ganger arrangert aksjoner for å få bukt med trafikken.
- Folk som har hatt mulighet til det, har sett seg nødt til å flytte for å kunne sove i fred. Men flytting er ikke et reellt alternativ for mange. Tungtrafikken er også belastende for alle som ferdes langs veien til og fra skole og barnehage, og bidrar i rushtiden - særlig i forbindelse med skolestart og -slutt - til et uoversiktelig trafikkbilde, sier han.
Dittoslo.no intervjuet forrige uke beboer på Veitvet Lars Erik Fuglesang, som frykter at nytt planlagt beredskapssenter på Alna skal føre til enda større trafikkproblemer for folk på Veitvet.

Etter at Statsbygg er gått i gang med prosjektering av nytt eredskapssenter på Alnabru, er trafikken i Veitvetveien igjen aktualisert.

Birkeland mener at redusering av trafikken i Veitvetveien er såre enkel:

- Sett opp skilt før avkjørsel til Veitvet med varsel om maks høyde på kjøretøy på for eksempel tre meter. Sett opp en bjelke, for eksempel under t-banebroa, på tre meters høyde. Ferdig. Det kan gjennomføres på en dag eller to. Alle lastebiler med leveranser til Veitvetsenteret kommer fremdeles frem, men må altså da snu ved senteret og kjøre ned samme vei som de kom, sier han til dittoslo.no.

Les også: Vil stenge Ellingsrud for trailerparkering

Han er skuffet over byrådet som ikke tar tak i saken.

Byråd Guri Melby (V) viser på sin side til Bymiljøetatens arbeid i saken.

– Nå er det slik at når bystyret eller storting gjør et vedtak, så skjer det ikke noe i gata uken etter, påpeker seniorrådgiver i Bymiljøetaten Odd Olav Bratteberg, og oppfordrer med andre ord Veitvetbeboerne til å å ha is i magen, og vente.

- Blir ikke prioritert

– Etter bystyrets vedtak om tungtransport i Groruddalen er det byrådsavdelingen som sender bestilling til etaten. Vi mottok bestilling like før jul og satte i gang forberedelsene til et prosjekt hvor BYM er hovedansvarlig. Det er tatt initiativ til en bredt forankret styringsgruppe for prosjektet som sikrer samarbeid og dialog med relevante og berørte interessenter. Første møte er 11. mars, sier Bratteberg.

Han påpeker også:

– Beredskapssentral på Alna er så vidt jeg vet ikke vedtatt. Det er også foreslått andre lokasjoner, sier han.

Arbeides med skiltplan

- Status per i dag for Veitvetveien er uansett at det er satt i gang et arbeid med egen skiltplan og gateprofil hvor Veitvetveien skal opparbeides for miljøprioritert gjennomkjøring , det vil si trafikkavvikling på lokalmiljøets premisser, avslutter Bratteberg.

Det er til liten trøst for Birkeland.

Han er skuffet over at byråden for miljø og samferdsel ikke har tatt tak i saken.

- Da bystyret vedtok å stenge Veitvetveien for tungtrafikk, var dette en god nyhet fordi det var et viktig skritt i riktig retning. Men det var også det hele. Vedtaket blir verdifullt først når det blir implementert. Og mye tyder på at vi har mange skritt å gå før veien faktisk er stengt for tungtrafikk. Det virker som om byrådet lider av beslutningsvegring når det gjelder transport i Groruddalen, og at de håper problemene skal forsvinne hvis de utsetter beslutningene til neste dag. Til og med når en beslutning er tatt om å stenge en vei for visse typer kjøretøy - en forholdsvis enkel beslutning å gjennomføre - tar det et halvt år før byråkratiet har samlet sammen en styringsgruppe som skal sikre at alle interessenter blir hørt. Dette skjer altså etter at beslutningen om å stenge for tungtransport er tatt, på et tidspunkt da det strengt tatt ikke burde være så mye mer å diskutere, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.