Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Venter rabaldermøte om Åmot bro i dag

Det blir flere enn disse fire som møter på informasjonsmøte onsdag 16 oktober. Det er ventet høy temperatur etter alt som har skjedd rundt prosessen med Åmot bro. BU-leder Elin Horn Galtung til høyre. Foto: Vidar Bakken
Det blir flere enn disse fire som møter på informasjonsmøte onsdag 16 oktober. Det er ventet høy temperatur etter alt som har skjedd rundt prosessen med Åmot bro. BU-leder Elin Horn Galtung til høyre. Foto: Vidar Bakken Foto: Foto: Vidar Bakken
Cirka en måned etter at arbeidet med å rive broen skulle starte blir det informasjonsmøte i regi av Bymiljøetaten på Sørkedalen skole, i dag onsdag 16.10, klokken 18.00.

SØRKEDALEN: Informasjonsmøtet som starter klokken 18.00 er åpent for alle.

Kontaktperson er prosjektleder Tore Ljunggren fra selskapet Faveo som er spesialister på prosjekter og prosjektstyring. Under visjoner og verdigrunnlag skriver for øvrig selskapet blant annet: «Vi er menneskene som skaper trygghet i prosjektene». Det er enkelte i Sørkedalen som mener at visjonen ikke står i forhold til praksis når det gjelder prosjekteringen av Åmot bro.

Ljunggrens telefonnummer er 951 23 926 med e-post: tore.ljunggren@bym.oslo.kommune.no

Berettiget harme

BU-leder i Bydel Vestre Aker, Elin Horn Galtung (H), ler høyt når hun hører om visjonene. Hun mener et møte som dette skulle vært holdt for et halvt år siden.

– Det er respektløst overfor Sørkedalens beboere og andre som blir rammet av dette. På morgendagens møte vil vi nok få se berettiget harme rettet mot representantene for dem som er ansvarlige for dette broprosjektet, sier Horn Galtung.

BU-lederen mener det fortsatt er tid til å tenke nytt.

– Jeg ønsker fortsatt at man skal holde seg til den tidligere reguleringen. Med en ny bro ovenfor dagens ville man få bedre atkomst på begge sider og man kunne spart seg to og en halv meter med gangareal ved å beholde dagens bro som den er, selv om den vil trenge noe vedlikehold. Mange vil ha svar på kostnadene for en ny bro etter den gamle reguleringsplanen. Særlig når man nå vet at dagens broprosjekt blir mye dyrere enn antatt. Det vil bli stilt en rekke spørsmål på møtet i morgen, sier Horn Galtung.

På møtet kommer foruten prosjektleder Tore Ljunggren representanter fra Bymiljøeetaten, Beredskapsetaten og Plan- og bygningsetaten.

Spørsmålene

Her kommer noen av spørsmålene som prosjektleder vil måtte svare på.

Hvorfor ble ikke de som blir berørt av stenging varslet? Plan- og bygningsetaten er klar på at det foreligger varslingsplikt.
Hvorfor har ikke prosjektledelsen utredet noen form for konsekvenser av riving av broen?

For å nevne noen av konsekvensene:
Brann- og redningsetaten kunne bli stengt ute ved at Zinoberveien ble flomutsatt. Hva er årsaken til at Bymiljøetaten var ukjent med flomberegninger som etaten selv sitter med?

Les også: Flomsonekart for Sørkedalen overlevert Oslo kommune

Skolebarna måtte eventuelt bli kjørt rundt gjennom Zinoberveien, som tidligere nevnt er flomutsatt. Planene om gangbro kom først etter at det var meningen at broen skulle rives. Visste ikke prosjektledelsen at det var barn på andre siden av broen?

Hvordan kan det ha seg at prosjektledelsen ikke vet at større inngrep i Marka er søknadspliktig, som for eksempel å rydde vei gjennom skogen, terrengbearbeidelse og anlegg av gangbro? Søknadsplikt med hensyn til inngrep i marka kommer jo klart frem i forbindelse med Fylkesmannens redegjørelse knyttet til Åmot bro.

Zinoberveien har et akseltrykk på 6 tonn. Nå kan den oppgraderes til 10 tonn på grunn av krav fra Brann- og redningsetaten. Visste ikke prosjektledelsen at brannbiler, busser til utfartssteder og aktivitetssentre, lastebiler til og fra byggeprosjekter og næring og septikbiler alle har et akseltrykk over 6 tonn? Hva er betingelsen for å få dispensasjon til å bruke kjøretøyer over 6 tonn akseltrykk i byggeperioden og hvordan skal dette forvaltes?

Var prosjektledelsen klar over at en av de mest populære skiløypene starter i dette området og at tusenvis av biler gjennom uken måtte sluses gjennom Zinoberveien med stenging av broen?

Flere steder i Zinoberveien er det vanskelig for to biler å passere hverandre, særlig om vinteren. Vil det bli anlagt møteplasser og eventuelt fartsbegrensende tiltak gjennom gårdstun?

Etaten er i forhandlinger med grunneiere om leie av parkeringsarealer ved Sørkedalen skole. Hva er kapasiteten på disse arealene?

Skiforeningen har varslet at skiløypemaskinen vil ha problemer med å komme frem med stenging av Åmot bro og at løyper risikerer å bli stengt. Er dette på forhånd vurdert av prosjektledelsen og hvilke tiltak blir gjort for å sikre at skiløypene blir preparert?

Det blir av dem som har jobbet med flomutredning i Sørkedalen pekt på at det er andre steder enn Hadelandsmyra som er flomutsatt. Vil prosjektledelsen vurdere flere tiltak i den sammenheng? I tillegg hevdes det at etatens heving av veien over Hadelandsmyra på langt nær er nok i forhold til flom. Vil dette bli vurdert på nytt?

Les også: Sørkedalen vel utreder Sørkedalsvassdraget

Hva skjer med gangbroen som vil ligge cirka to meter over vanlig vannstand om den blir oversvømmet?

Les også: Sitter oppe om natten

Ble det på noe tidspunkt vurdert å bygge ny bro ovenfor dagens bro i en trasé i henhold til den tidligere reguleringsplanen? Flere har etterlyst et overslag over en moderat, tilpasset bro på dette stedet. Ble det på noe tidspunkt vurdert en midlertidig kjørebro i byggeperioden? I tilfelle svaret er nei, ville prosjektledelsen sett annerledes på dette om de på forhånd hadde visst om alle konsekvensene en stengt bro ville medføre.

Over broen som prosjektledelsen antyder bør nedgraderes til 6 tonn akseltrykk, skal anleggsmaskiner i forbindelse med bygging av gangbro ha passert med 20 tonn akseltrykk. Er dette forsvarlig på bakgrunn av at prosjektleder fremhever hvor svekket broen er?

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!