RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Verdens raskeste skiboks

Mer eksklusiv transport til skibakken skal du lete lenge etter.

Vinterferien er lagt bak oss og påsken skimtes i horisonten. Det betyr fortsatt mange helger med mulighet for endeløs stamping i kø mot trauste skiferiemål.

Med mindre du vinner i lotto, investerer gevinsten i en Koenigsegg og setter kursen sørover i stedet. I dette fartsmonsteret fra Ängelholm sør i Sverige bruker du ikke stort mer tid til Alpene enn andre bruker til Trysil.

300 km/t

Hvis ikke du var klart over at også hypersportsbiler kan utstyres med takboks til alt feriepakket, så setter raskt industridesigner, gründeren og altmuligmannen fra Fredrikstad, Bård Eker, deg på andre tanker.

Hos Koenigsegg bygges imidlertid boksen inn i taket, eller sagt på en annen måte: Taket følger med når boksen løftes av. En flatere takboks har vi heller aldri sett, men så oppgir da også produsenten Thule at den er designet for å tåle en fart på rundt 300 km/t.

Slikt er jo ikke bare godt å vite, men faktisk også nyttig. Ikke rart at klokka begynner å gå baklengs når 1115 hestekrefter slippes løs på islagt underlag.

Verdens dyreste?

Nå er ikke vi de første til å skrive om det som hevdes å være verdens raskeste skiboks. Snarere tvert om. Men få skriver om at den sannsynligvis også er verdens i særklasse dyreste boks – priset til rundt 270.000 euro (2,1 millioner kroner) om bilpris med og uten vinterpakke sammenlignes.

Men som Koenigsegg-medeier Bård Eker sier:

– Dette er jo ikke bare en skiboks. I vinterpakken følger også to par ski (spesialdesignet fra Extrem), støvler og vinterdekk med på kjøpet!

Det forklarer kanskje det meste.

Inspirert av Flåklypa

Koenigsegg er historien om en entusiastisk og ung svenske som inspirert av filmen Flåklypa Grand Prix konkluderte med at dersom en norsk sykkelreparatør kunne, så kunne han også.

Siden 1994 har dette lille selskapet, som for halvannet år siden seriøst forsøkte å sluke konkurstruede Saab, skrudd sammen 83 biler. Ambisjonen er å årlig håndbygge 15 biler. Biler som siden starten er blitt stadig mer sofistikerte og motorsterke, med en effekt helt opp til 1115 hk når de fyres med miljøvennlig bioetanol (E85).

Her dropper vi å nevnte noe om forbruk. Hvem snakker om fyringsutgiftene i det sixtinske kapell?

Plass nok

Men tilbake til skiboksen. For selv Koenigsegg-eiere rammes av og til av trivielle behov som å måtte medbringe ski og støvler. Og om støvlene skulle få plass i bagasjerommet sammen med tannbørsten og kredittkortet, så blir det fort vanskelig med skiene inne i bilen. Med boks i taket løses problemet, samtidig som samlet bagasjevolum økes til 420 liter.

– Nei, sier Bård Eker, og protesterer intenst på vår påstand om lite bagasjeplass i dette 8,6 kvadratmeter store kjøretøyet som så vidt rager over ryggen på en voksen sau.

– Hvis du ikke får med deg alle de viktigste eiendelene dine i en Koenigsegg bør du ta en samtale med deg selv. Da eier du for mye!

Etter å ha lagt igjen 860.000 euro for Agera (949 hk) eller 980.000 euro for Agera R (1115 hk med etanol på tanken), kan du plusse på til 1.250.000 euro for bil med vinterpakke/boks (snaut 10 millioner kroner før finansminister Sigbjørn Johnsen krever inn millionbeløp i avgifter for å få norske skilter på bilen).

3500 timer

Men nå iler Bård Eker til igjen:

– Det er ikke slik at denne boksen bare er en boks. Den er spesialtilpasset biltaket som følger med når boksen løftes av. Dette gjøres for å senke tyngdepunktet og luftmotstanden på en slik måte at taket og hekkspoileren samarbeider om å gi bilen best mulig aerodynamikk.

De rundt 50 ansatte i Ängelholm bruker rundt 3500 timer fra byggestart til ferdig Koenigsegg.

Der er tøft å være liten i en stor verden. For også supersportsbil-produsenter har sine konkurrenter og bekymringer. Som for eksempel Pagani Zonda.

– Men våre viktigste konkurrenter er like gjerne ny hytte, båt, helikopter – eller kone, sukker Eker.

Særlig det siste har for Koenigeggs-eiere ofte vist seg å koste dyrt.

Så selv med bilpriser 20 ganger en attraktiv Audi (kan bli brysomt å parkere så mange biler) får ikke regnskapstallene til Koenigsegg investorene til å kaste penger etter produsenten.

– Vi er ikke i denne bransjen for å tjene så mye penger, men for å gjøre livet morsomt for oss selv og for andre gjennom å lage verdens mest spennende biler, konkluderer Bård Eker, som eier 49 prosent av Koenigsegg Automotive.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere