Vestkant-jubel for skolesatsing i øst

TALL TELLER IKKE: Rektor Leif Ersnes på Marienlyst skole mener elevenes bånd til læreren er viktigere enn antall lærere.

TALL TELLER IKKE: Rektor Leif Ersnes på Marienlyst skole mener elevenes bånd til læreren er viktigere enn antall lærere. Foto: Arkivfoto

Samtlige nye årsverk i Osloskolen over statsbudsjettet er bevilget skoler på østkanten. Rektorer i vest gleder seg med sine kolleger.

OSLO VEST: – Dette fortjener de.

Marienlyst-rektor Leif Ersnes er ikke skuffet over at han ikke er blant de 16 som opplever å få styrket lærerstaben i neste års statsbudsjett. Tvert imot er han glad for at bevilgningene er målrettet inn mot de skolene som trenger det mest.

Ulike utfordringer

Rektoren kunne selv ha ønsket seg flere lærere, men fremholder at det ikke er tall som teller i læringsspørsmål.

– Det viktigste er at elevene opplever det tette båndet til læreren som trengs for at de kan ta til seg kunnskap, sier han.

Og utdyper:

– Elever er forskjellige. Noen klasser har større utfordringer enn andre, og det er viktigere å ta seg av disse enn å ha en høy gjennomsnittlig lærertetthet.

Les også: Marienlyst-rektor misliker versting-stempel

Forskjellige nivåer

Rektor ved Øraker skole, Solveig Bugge, er bare delvis enig med kollegaen på Marienlyst.

– Prioriteringen er sikkert riktig. Samtidig kunne jeg ha ønsket meg en generell styrkning av ungdomstrinnet, sier hun.

Bugge mener flere lærere vil gi bedre resultater.

– Det er viktig å huske at en klasse kan ha elever på flere ulike nivåer. Flere lærere ville ha gjort det lettere å følge opp hver enkelt, sier hun.

Andre faktorer viktigere

Samtidig som han gleder seg med budsjettvinnerne advarer Ersnes mot å tro at lærerne har eneansvar for nivåforskjellene mellom øst og vest.

– Språket er den største barriéren. Øst i byen er det mange som ikke behersker språket godt nok, og det begrenser mulighetene for en akademisk karriére, sier han.

Ringvirkningene forplanter seg videre i livet, ifølge rektoren.

– Skolen reproduserer sosiale forskjeller. Jo lengre vest man kommer, jo høyere er foreldrenes utdanningsnivå, og jo større er sannsynligheten for at barna tar høyere utdanning.

Les også: Sier opp lærere og slår sammen klasser

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.