RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vet hvor VM-skoen trykker


Klar over utfordringene: Skipresident Sverre Seeberg bor selv i Bydel Vestre Aker. foto: alexander synstad
Klar over utfordringene: Skipresident Sverre Seeberg bor selv i Bydel Vestre Aker. foto: alexander synstad
Skipresident Sverre Seeberg bor i Vestre Aker. Og bedyrer at han vet hvor VM-skoen trykker.

HOLMENKOLLEN: Jeg bor her, og vet alt om trafikken og utfordringene, og jeg kjenner til velforeningen, åpnet skipresident Sverre Seeberg med under onsdagens møte i forrige uke. Vestre Aker Høyre inviterte Seeberg, ordfører Fabian Stang og nestleder i Oslo Høyre, Nikolai Astrup, til å snakke om hva VM betyr for Bydel Vestre Aker.

Og skipresidenten er klar i sin tale: Han vil ha et VM som skaper minst mulig trøbbel for naboene. Og han snakket naturligvis om transport og infrastruktur. I motsetning til sekretariatet for bytrafikk, går Seeberg varmt inn for t-bane-løsning på Holmenkollbanen.

Vi har jobbet hardt for en t-bane-løsning. Den har større kapasitet enn trikk. Vi benytter enhver anledning til å si fra om det. Og jeg tror vi er på linje med de lokale velforeningene.

Skyttelbuss

Seeberg snakket også varmt skyttelbusser som kan frakte VM-tilskuere til og fra Hovseter og Ullevål.

Det jobbes også med en veiløsning fra Holmenkollen stasjon og opp til anlegget, sier Seeberg.

Og han håper det kan gjøres uten altfor mange inngrep på privat grunn.

Om lag 200 grunneiere blir berørt og av disse er sikkert 11 advokater. Så det er bare å ønske lykke til, sier han humrende til latter fra salen.

Skipresidenten er klar over at det er mange ønsker og behov i tiden frem mot VM. Og i tiden etterpå.

Vi må se alle tiltakene i perspektiv. Hva er viktigst? Alle vet jo hvordan Røa-krysset. Der har de ventet på tunnel i 30 år.

Er ikke invitert

Leder for Holmenkollens vel, Per Balch-Barth, har lenge vært kritisk til at velforeningen ikke tas med på råd i reguleringsarbeidet. En faggruppe er satt ned for å se på utfordringene for reguleringsplanen. Han ba ordfører Fabian Stang svare for seg.

Vi er skeptiske til denne hasteplanen. Ingen av vellene er invitert med i denne gruppen, sa Balch-Barth og fikk applaus.

Stang kunne ikke annet enn å være enig.

Jeg skjønner frustrasjonen deres. Hvorfor dere ikke får være med skjønner jeg ikke, og jeg vet ikke hvorfor. Kanskje burde vellene stå sammen og danne sin egen gruppe, sa Stang.

Han var ellers opptatt av at planen skal gjennomføres uten altfor mange private inngrep.

Vi ønsker minimalt med inngrep. Så langt det er mulig, vil vi unngå ekspropriasjoner.

Han er smertelig klar over alle ønskene og behovene som er meldt fra Smestadkrysset og helt opp til Holmenkollen.

Vi kan ikke love at alle ønsker oppfylles. Det er klart selv VM vil styre noe av reguleringsarbeidet. Men dere er også andre programmer som styrer, sier han.

Glad for trikk

Nestleder i Oslo Høyre, Nikolai Astrup er glad for at det er politisk enighet om å satse på t-bane på Holmenkollbanen.

Ruter ville ha trikk, men jeg er glad vi fikk stanset det. Den nye standarden med strømskinne og seks vogner vil gi mer kapasitet.

Investerer 740 millioner

Totalt skal det investeres 740 millioner kroner i Holmenkollbanen de nærmeste årene. 370 millioner skal brukes. Halvparten kommer fra Oslopakke 3 i tillegg til kommunale bevilgninger.

Medlem i bydelsutvalget, Arild Gjervan, var tilfreds med det han fikk høre.
Jeg er veldig glad for t-baneløsningen. Ikke minst for at Ruter dermed kan slippe å bruke mer penger på konsulentutredninger, sa han med et skjevt smil.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere