Vi har prøvekjørt SLS

Med 317 km/t som elektronisk begrenset toppfart blir SLS den raskeste nåbygde Mercedesen.

Med 317 km/t som elektronisk begrenset toppfart blir SLS den raskeste nåbygde Mercedesen. Foto: ALLE FOTO: Øivind Skar

Det heter seg at lykke ikke kan kjøpes for penger. Det er selvsagt sludder. Lykke kan kjøpes for 2,8 millioner kroner.

Klikk på bildet for å forstørre.

Dette er bilen for de lange utfluktene.

Klikk på bildet for å forstørre.

Selv om ikke SLS helt holder følge med SLR kan du i det minste glade deg over at den koster to millioner kroner mindre. Så følger komforten med på kjøpet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Dørløsningen er naturligvis inspirert av 300 SL Gullwing.

Klikk på bildet for å forstørre.

Grillen er nær identisk med 300 SL fra 1950-årene.

Klikk på bildet for å forstørre.

Du blir ganske fort glad bak rattet på denne bilen.

Klikk på bildet for å forstørre.

6,3 liter, som egentlig er en 6,2 liters V8 uten pustehjelp.

Klikk på bildet for å forstørre.

Keramiske bremser koster 104.000 kroner ekstra

Klikk på bildet for å forstørre.

Herfra styres chassisoppsettet i fire trinn.

Klikk på bildet for å forstørre.

Aldri så lite retro over instrumenteringen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Her kan du vinke med dørere.

Klikk på bildet for å forstørre.

To millioner kroner skiller SLR og SLS.

Klikk på bildet for å forstørre.

Du er aldri i tvil om hva dette er når den dukker opp i speilet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Lett å komme inn og ut av.

I godt driv.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bilen er utviklet sammen med McLaren.

Klikk på bildet for å forstørre.

Siderør lar seg høre.

Rødt pirrer det hissige.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ikke noe fjas her.

Enkelt.

Naturligvis håndbygget motor.

Klikk på bildet for å forstørre.

Døråpner i gulvet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det er ikke bare panseret som er langt på SLR.

Klikk på bildet for å forstørre.

CL og SLR har omtrent like sterk motor, og tro ikke komfortmaskinen foran er noen sinke med 612 hk og V12 biturbomotor.

Klikk på bildet for å forstørre.

To ultimate biler, men totalt forskjellige.

Det beste med Mercedes SLS er også det farligste: Et hardt trykk på gasspedalen i maks 12 sekunder, og du er førekortløs på ubestemt tid.

12 sekunder er tiden det tar fra stillestående til nåla i Mercedes' nye SLS bikker 200. Da passerer man 100 km/t etter 3,8 sekunder, og har ennå mer enn 100 km å gå på før elektronikken struper farten på 317 km/t.

Bil verden ikke trenger

Uansett hva vi skriver om Mercedes' nye sportsbil vil noen måpe av beundring i lydinfernoet av 571 ville hester, mens andre igjen dirrer av harme over egoismens kvelertak på sivilisasjonens bønn om grønn forflytting på stille veier.

For med hinsides fartsressurser, og et CO2-utslipp på 308 gram per km, er dette definitivt ikke bilen verden trenger.

Men vi vil alle snu oss etter den på gata, og mange vil lukke øynene og håpe at Lotto-gevinsten skal bringe dem ut av hverdagen og inn bak rattet i denne måkevingede superbilen. Der vil du trykke inn den røde startknappen, og høre brølet fra alle de åtte sylindrene som bringer hjulspinnet deg inn i evighetens fartsfest.

Koble inn hjernen

”Fordelen” med bilen ligger i prisen som starter på 2,8 millioner kroner. Så må du selvfølgelig ha alubeam silver spesiallakk til 109.000 kroner, Bang & Olufsen-anlegg med 11 høyttalere til 65.000 kroner og karbonfiber interiørpakke til 77.000 kroner.

Plutselig er prislappen på 3,1 mill kroner før vi har nevnt at uten keramiske bremser til 104.000 kroner, kan du glemme å selge bilen som brukt.

Hvor ble så prisfordelen av? Jo, de 13 som får muligheten til å kjøpe bilen i Norge i år (ni er allerede solgt) har trolig førerkortet sitt så kjært at de kobler til hjernen før de kobler strømmen til bilens startmotor.

Langt bedre enn SLR

Sannsynligvis skal Mercedes være glad for at de ikke kom til enighet med McLaren om ny sportsbil etter kompromissløse SLR. Det tvang tyskerne til å gjøre jobben selv og på sin måte. Med dagens teknologi kunne resultatet neppe blitt bedre.

I kategorien ”superklasse” er de sportslige egenskapene i über-skjønn forening med komfort. SLS ruller like lett i 50 km/t i bytrafikk som i venstrefilen på vei til Middelhavet.

Og der mangelen på komfort tilkjennegir hvilken side av kronestykket som ligger opp når det kjøres over med SLR, glir SLS silkemykt over alt fra fartshumper til vedlikeholdsoppgitt norsk vestlandsasfalt – helt til du velger å vekke villdyret.

Et strøk av retro

For å si det enkelt: SLR med sine 626 hk yter best på bane. SLS tilbyr asfaltcruise på fire programnivåer, men med snau plass til golfutstyret! Referansene til forhistorien i grillen og måkevingedørene fra 1950-årenes Gullwing, gir et strøk av retro, men heller ikke mer.

For dette er faktisk den mest potente bilen Mercedes til nå har satt sammen. SLS med gitterramme i aluminium får SLR til å framstå som gårsdagens bil.

1000 Nm

Hadde det ikke vært for at AMG også liker å leke med den digre luksuskupeen CL, kunne vi jo nå parkert denne reportasjen i en innbruddsikker garasje.

For der SLS trekker av sted med AMGs 6,2 liter store, selvpustende og bassbrumlende V8-er med et bunndrag herfra og til neste bensinstasjon, fyller AMG motorrommet i CL med en V12-er.

Den ser så snill ut, har all komfort du kan tenke deg, inkludert skinnstoler som smyger seg rundt lårene og ryggen og holder deg på plass inntil du slipper løs 1000 Nm i drakraft. Å holde styr på 612 ville hester kan tidvis være en hektisk øvelse i selvkontroll.

Utrolig nok billigere

Så da gjenstår egentlig bare det essensielle spørsmålet: Hva skal verden og vi med en sportsbil som SLS når CL 65 AMG (og for den saks skyld den mindre SL) tar deg like raskt gjennom hele alfabetet?

Naturligvis nyhetens interesse, samt muligheten til å spare noen hundre tusen kroner. For der SLS prisstarter på 2,8 mill, må du plusse på nesten 700.000 kroner på julegaven CL 65 AMG.

Vanskelig valg

Ja, det er virkelig vanskelig å velge. Og særlig hvis man er blant de best bemidlede. Men betraktet som en helt alminnelig dag på jobb, holder vi ut med alle tre.

Vi holder ut konkurrentene også, det er faktisk ganske mange av dem i dette prissjiktet, og vi lover å snu oss etter dem også!

At motorene fra AMG signeres med metallplate på motortoppen av ingeniøren, vet du selvfølgelig allerede.

Fakta om superbilene:

SLS AMG SLR McLaren CL 65 AMG
Pris fra 2,8 mill 5,3 mill. 3,5 mill
Lengde 4,64 m 4,82 m 5,07 m
Bredde 1,94 m 2,19 m 1,87 m
Høyde 1,26 m 1,22 m 1,42 m
Bagasjerom 176 l 290 l 490 l
Motor V8/571 hk V8/626 hk V12/612 hk
Motorvolum 6208 ccm 5439 ccm 5980 ccm
Moment 650 Nm 780 Nm 1000 Nm
Forbruk (EU) 1,32 l/mil 1,50 l/mil 1,45 l/mil
CO2 (EU) 308 g/km 348 g/km 346 g/km
0-100 km/t 3,8 sek 3,8 sek 4,4 sek
0-200 km/t 10,9 sek 12,0 sek Ikke oppgitt
0-300 km/t 30,8 sek Ikke oppgitt Ikke oppgitt
Toppfart 317 km/t 322 km/t 330 km/t

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.