RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vi har prøvekjørt Peugeot 3008


3008: Man kommer litt nærmere himmelen i Peugeot 3008, uten at den er noen himmelsk opplevelse.
3008: Man kommer litt nærmere himmelen i Peugeot 3008, uten at den er noen himmelsk opplevelse. Foto: P.sautelet
Peugeot setter i produksjon en bil spesialdesignet for dem som liker å sitte høyt. Men den største og hyggeligste overraskelsen kommer først om to år.

Det første som kan sies om Peugeot nå, er at de med den crossoverliknende bilen 3008 ankommer festen som sistemann. Men det hadde ikke gjort noe om de hadde medbrakt noe oppsiktsvekkende. Det gjør ikke Peugeot.

De sniker 3008 stille inn, men kan likevel bli husket når festen ebber ut fram mot 2012, da EUs rigorøse CO2-krav tar til å gjelde.

For om et par år kommer den virkelig interessante varianten av 3008: En hybridmodell med en elmotor i hvert bakhjul for å gjøre bilen firehjulsdrevet ved behov. Vi snakker for så vidt om et prinsipp hentet fra Lexus, men det blir ikke dårligere av den grunn.

Ingen midt-på-treet-bil har slik framdriftsløsning i dag.

Hva slags bil snakker vi om?

En SUV/stasjonsvogn-liknende og kompakt familiebil bygd over samme tekniske lest som kompaktbilen 308.

4,36 meter lang og temmelig lik Nissan Qashqai med fem sitteplasser. Suksessrike Qashqai oppgis da også som viktigste konkurrent. Vi legger til VW Golf Plus.

Hvordan er den å kjøre?

Til å være såpass høy kjører bilen bra. Peugeot forklarer de forbedrede kjøregenskapene på toppmodellene med ekstra dempere i bakhjulsopphenget for å bedre stabiliteten.

Vi synes i så fall Peugeot har fått lite ut av innsatsen: Ford Kuga kjører fortsatt mer lekent og stabilt uten at Ford har gjort annet enn å bygge bilen på et skikkelig chassis – det gjelder alle varianter og uten pristillegg.

Hva er under panseret?

Peugeot er kjent for å ha mange og gode motorer. Disse kommer i 3008:























































1,6 (B)


1,6 (B)

1,6 (D)

2,0 (D)

2,0 (D)

HK

120 hk

150 hk

109 hk

150 hk

163 hk

Moment

160 Nm

240 Nm

260 Nm

340 Nm

340 Nm

CO2 g/km*

165 g

176 g

137 g

146 g

176 g**

0-100 km/t

11,8 sek

8,9 sek

12,2 sek

9,7 sek

---

Toppfart

185 km/t

201 km/t

180 km/t

195 km/t

---

Pris

272.900 kr

354.900 kr

275.900 kr

364.900 kr

401.900 kr



* Dieselutgavene har naturligvis partikkelfilter i standardpakken

**Automatgir.

Hva gjør den spesiell?

Tre elementer gjør bilen spesiell: Den delte bakluka hvor nedre delen foldes ned som på Volvo XC90.

Dernest er bilen utstyrt med head-up display som viser fart, om konstantfartsholderen er i bruk og hvilken fart som ligger innstilt.

På eksempelvis BMW vises informasjonen direkte på glasset, men Peugeot har funnet på en billigere variant med visning på en gjennomsiktig plastskive. Likevel så bra at vi applauderer den tekniske løsningen.

Så har Peugeot tatt i bruk radarmåling av avstanden til trafikken foran, men bruker ikke radarteknikken til det konkurrentene bruker den til; nemlig å styre konstantfartsholderen (fungerer utmerket i en såpass billig bil som Ford Mondeo), eller bremse bilen ned til null for å unngå å kjøre på bilen foran.

– Dette er kun for varsling av fare. Vi vil at føreren skal ha den fulle kontroll over kjøretøyet, sier informasjonssjef Frank Vatne hos den norske importøren.

Dette er han naturligvis instruert til å si, og vi er ganske sikker på at både Peugeot og Vatne mener noe annet om få år. Bare se hva Volvo og Mercedes har fått til!

La oss så gi pluss for at bakseteryggene legges ned med et enkelt håndgrep fra bagasjerommet – akkurat som i eksempelvis Mazda6.

Hva er bilens svakheter?

Svakhetene er nevnt i punktet over. Ellers ingen - med unntak av at hele biltypen oser av miljøfiendtlighet i en tid hvor bilprodusentene overgår hverandre i å levere lave utslippstall.

Faktisk er Peugeot med 3008 best i klassen så langt, men det hjelper lite når biltypen – på grunn av dens konstruksjon – alltid vil befinne seg 20 – 30 gram over lavbygde biler på samme størrelse.

Det koster miljøet at mange foretrekker å sitte høyt i trafikken!

Hvem passer den for?

For alle som synes biltypen er barsk og i tillegg liker å sitte høyt uten å opptre prangende i trafikkbildet.

Konkurrenter?

Suksessrike Qashqai (åttende mest kjøpte bilmodell i Norge i første kvartal) oppgis av importøren som viktigste konkurrent. Vi tror de også bør legge til VW Golf Plus.

Når i Norge?

I juni.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere