Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vi har testet A4 Allroad

MORN DØ: Til forskjell fra A6 Allroad som har luftfjæring og mulighet til å regulere bilens høyde over bakken, har ikke A4 Allroad noen slik løsning.
MORN DØ: Til forskjell fra A6 Allroad som har luftfjæring og mulighet til å regulere bilens høyde over bakken, har ikke A4 Allroad noen slik løsning.
Audi A4 Allroad er akkurat hva bilens navn forteller en bil for alle typer veier også de dårlige.

Priset fra 495.000 kroner.

Bakkeklaringen er på 18 cm.

Sammenliknet med A4 Avant med sportsunderstell kan bilen vaktisk oppleves mer komfortabel.

Et førermiljø vi kjenner igjen.

Heselige trepartier.

Påklistret kosmetikk som gjør den hakket tøffere.

Den største motoren er en 3.0.liter med 240 hk.

Allroad javel, men terrengegenskapene er beskjedne.

A4 Allroad har få konkurrenter.

Audi gjør alt de kan for å bli oppfattet som et premium bilmerke verden over og ikke bare i Europa.

For å oppnå dette, trilles den ene modellen lekrere enn den andre ut fra hovedkvarteret i Ingolstadt, i et forsøk på å overgå både Mercedes og særlig BMW.

De ytre målene avslører en lengde på 4,72 meter, en bredde på 1,84 meter og en høyde på 1,5 meter. (Audi A4 Avant har målene 4,70 m/1,8 m/1,43 m). Bakkeklaringen er på 18 cm.

Hva slags bil snakker vi om?

Siste medlem av Audi-familien heter A4 Allroad og er selvfølgelig et derivat av A4 Avant, stasjonsvogna med klassens beste finish.

Ta derfor en A4 Avant med firehjulsdrift og legg til 35.000 kroner og du har en bil med større hjul, bedre bakkeklaring og påklistret kosmetikk som gjør den hakket tøffere.

Men husk at et barskt ytre ikke gjør Allroad til noen terrengbil like lite som den enda tøffere Audi Q5 er det.

I likhet med storebror A6 Allroad bygges A4 Allroad kun som stasjonsvogn.

Hvordan er den å kjøre?

Enhver Audi kjører bra, så også A4 Allroad, men økt tyngdepunkt påvirker alltid kjøreegenskapene men ikke i en slik grad at det har noen som helst betydning under norske kjøreforhold. Vi hadde på ingen måte problemer med å håndtere bilen i 210 km/t på veiene nord for München.

Sammenliknet med A4 Avant med sportsunderstell kan bilen vaktisk oppleves mer komfortabel.

Til forskjell fra A6 Allroad som har luftfjæring og mulighet til å regulere bilens høyde over bakken, har ikke A4 Allroad noen slik løsning.

Hva har den under panseret?

Dette er motorprogrammet:

















































2.0 TDI


2.0 TDI

3.0 TDI

2.0 TFSI

HK

143 hk

170 hk

240 hk

211 hk

Moment

320 Nm

350 Nm

500 Nm

350 Nm

Forbruk

---

0,64 l/mil

0,71 l/mil

0,81 l/mil

CO2-utslipp

---

169 g/km

189 g/km

189 g/km

Toppfart

---

213 km/t

236 km/t

230 km/t

0-100 km/t

---

8,9 sek

6,4 sek

6,9 sek



Alle med tuboladede mororer. Flere av variantene vil kunne leveres med dobbeltclutchet S-tronic girkasse.

Hva gjør den spesiell?

Den forbedrede bakkeklaringen og de store hjulene. Dette er hva markedsførere kaller en ekte crossover altså noe mellom utskjelt SUV og elsket stasjonsvogn.

Hva er bilens svakheter?

Vi avdekket ingen åpenbare svakheter på vår prøvetur. Vi lover å lete godt og komme tilbake når vi finner noen.

Hvem passer den for?

For bileiere som ikke vil innrømme at status er viktig og som i tillegg vil være litt mer enn vanlige Audi-eiere. Er framkommelighet viktigst kjøper du heller Subaru Forester med 155 hk dieselmotor. Men den gir jo ingen status.

Hva koster den?

Priset fra 495.000 kroner (170 hk). Trekk fra ca 30.000 kroner for utgaven med 143 hk når den kommer utpå høsten.

Konkurrenter?

Knapt noen. Nærmeste vil være Saab 9-3X som kommer til høsten om Saab overlever sommeren.

Når i Norge?

Fra mai.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!