RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vi har testet Opels miljøalibi


EcoFlex er Opels svar på VWs BlueMotion og Fords ECOnetic.
EcoFlex er Opels svar på VWs BlueMotion og Fords ECOnetic. Foto: Foto: Opel
Opel Insignia Ecoflex skal greie 0,53 liter pr mil ifølge EU-målene. Vi oppnådde imidlertid helt andre forbrukstall.

Sparevariantene av stasjonsvogner selger stadig bedre i Norge, fordi de skattlegges gunstig. Nå har også Opel kastet seg på bølgen med Insignia Ecoflex.

Biler med lavt forbruk blir stadig viktigere. Ikke bare i forhold til EUs krav til utslipp, men også på grunn av norsk avgiftspolitikk, hvor lavt forbruk og utslipp gir betydelig avgiftsrabatt.

I familiebilklassen leder VW dette racet med BlueMotion-utgaven av Passat, tett fulgt av Volvo V70 DRIVe.

Men konkurrentene gjør så godt de kan for å ta igjen forspranget, og Opels Insignia Ecoflex er et godt eksempel. For dette er virkelig en stor bil, som laster det meste. Den er nesten fem meter lang og ble kåret til Årets Bil i Europa i 2009.

Hvordan er den å kjøre?

Insignia kjører på det jevne på bar asfalt, men har ikke samme styrepresisjon som Ford Mondeo. Den lange akselavstanden gjør den over gjennomsnittet stabil på vinterføre. Godt antispinnsystem gir bra framkommelighet. Bilen er mer komfortabel enn sportslig.

Hva er under panseret?

EcoFlex dieselmotor, 2,0 liters motorvolum og 130 hk i ytelse. Motoren slipper ut 139 gram CO2 i stasjonsvognutgaven, 18 gram mindre enn standardmotoren med samme ytelse, og skal klare seg med 0,53 liter per mil.

Men liv og lære er to ganske så forskjellige ting i stram vinterkulde. Vi endte på 0,66 liter/mil ved høyst blandet kjøring. Dette er identisk med det vi oppnådde med samme bil, men med 110 hk motor sist sommer. Altså snakker vi om en klar forbedring tatt ytelse og kjøreforhold i betraktning.

130 hk og 300 Nm i drakraft passer denne bilen godt. Bilen startet lett i minus 22 grader, men støyer mye når den er kald.

Hva gjør den spesiell?

Med Insignia forsøker Opel å løfte en standardbil opp mot premiumnivået, og lykkes delvis i form av interiør med god opplevd kvalitet.

Dessuten kan Insignia leveres med utstyr som normalt bare er å finne på dyre biler, for eksempel nydelige forseter med uttrekkbar sittepute a la BMW.

Her er filskiftvarsling, elektrisk parkeringsbrems, 230 volt strømuttak i baksetet, elektrisk åpning og lukking av bakluka og et meget avansert og automatisk lyssystem. Opels øye (ikke i Norge foreløpig) leser også fartsskiltene, og viser lovlig fart på instrumentbordet.

Hva er bilens svakheter?

Den digre hekken drar opp mye skitt og er mer til pynt enn nytte. For å nå inn i det dype bagasjerommet skitnes klærne lett til på grunn av møkkete støtfanger. Hjørnene på den store bakluka er det fort gjort å skalle hodet i.

Insignia Ecoflex kan ikke trekke mer enn 1600 kilo. Dette er bra til å være en økomodell, men dårligere enn konkurrentenes standardvarianter.

Det er dessuten vanskelig å få på sikkerhetsbeltet med ytterjakken på. Og støy fra bakhjulene kan sjenere på grov asfalt. Faktisk er lillebror Astra mer støysvak.

Hvem passer den for?

Alle med behov for en stor stasjonsvogn og som har litt grønn samvittighet.

Hva koster den?

Insignia koster fra 280.900 kroner, som stasjonsvogn fra 300.900 kroner. Med dieselmotor får du den fra 324.900 kroner. Testbilen var med utstyr priset til 454.500 kroner.

Konkurrenter?

Alle de store stasjonsvognene med Toyota Avensis, Ford Mondeo Econetic, VW Passat BlueMotion og Volvo V70 som de viktigste. Insignia var i fjor landets 12. mest kjøpte bilmodell og Opels bestselger i Norge. Nå er den nede på 32. plass.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere