Gå til sidens hovedinnhold

Vi kjøper stadig sikrere biler

Nordmenn er fokusert på sikkerhet, og bilparken blir stadig sikrere, viser en analyse Vegdirektoratet har foretatt av fjorårets bilsalg.

Det betydelige fokuset på sikkerhet gir resultater. 95 prosent av de 100 mest kjøpte bilmodellene i volum oppnådde fire eller fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram, og 87 prosent av dem hadde i tillegg antiskrensprogram, viser en analyse Vegdirektoratet har gjort av fjorårets nykjøpte biler. Dette er 12 prosent bedre enn året før. Hele 59 prosent av dem som handlet ny bil valgte i sikreste kategori, altså biler belønnet med fem av fem mulige stjerner.
Utviklingen er gledelig. Bilene som ruller på norske veier blir stadig sikrere. I trafikksikkerhetsarbeidet arbeider vi på alle fronter. Mens vi arbeider med veiene og andre sikkerhetstiltak i trafikken, er det viktig at trafikantene gjør sitt ved å være bevist på bilers sikkerhetsegenskaper, sier Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen.

På Europatoppen

At bilene stadig blir sikrere og at kollisjonsputer som et supplement til bilbeltet har effekt viser ulykkestallene fra norske veier. Selv om antallet ulykker ikke går ned, er norske veier likevel blant de aller tryggeste å kjøre på i verden, viser internasjonale oversikter. Norge ligger på Europatoppen i sikkerhet sammen med Sverige, England og Nederland, ved at det årlig ikke omkommer mer enn rundt 50 mennesker per en million innbyggere. Bare siden 1990 er antallet omkomne hvert år gått ned med rundt 100 til 224 i 2005 (lavest de siste 40 årene), 242 i 2006 og 233 i 2007.

Vi har en klar anbefaling til de som skal kjøpe bil. Nytten av antiskrenssystem er så stor at vi fraråder å kjøpe biler uten dette systemet. Vi mener også at biler må ha fire eller fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Sikre biler berger liv, fortsetter Amundsen.

Reklame

De beste kuppene du gjør på Fjellsport-salget