*Nettavisen* Nyheter.

Vi tester 4 familiebiler med luksusfølelse

Testvinner Volvo V60 sammen med Audi A4, BMW 318 og Mercedes C200. Foto: ALLE FOTO: Øivind Skar

Å kjøre ukens testbiler er som en kontinuerlig reise på businessklasse.

Klikk på bildet for å forstørre.

I sum er Volvo V60 det beste bilvalget.

Klikk på bildet for å forstørre.

BMWs 3-serie bærer alderen godt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Oppgradert kvalitetsbil.

Klikk på bildet for å forstørre.

Best på opplevd kvalitet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bladet BILs ekspert Trygve Bæra tester BMWs enkle, men funksjonelle koppholder.

Klikk på bildet for å forstørre.

Denne midtkonsollen har Volvo i alle sine

Klikk på bildet for å forstørre.

Enklest interiør og best førermiljø.

Klikk på bildet for å forstørre.

Også her kan sitteputen forlenges.

Klikk på bildet for å forstørre.

Klassisk Mercedes-interiør.

Klikk på bildet for å forstørre.

Speil som "ser" biler i blindsonen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Sittepute som enkelt forlenges.

Klikk på bildet for å forstørre.

Lett å laste dette bagasjerommet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Praktisk løsning.

Til tross for høye bilavgifter er nordmenn godt vant. Hvert femte nybilkjøp skjer blant de såkalte premiummerkene, og bare tyskerne og svenskene ligger prosentvis foran oss i valget av slike biler. For bruktimporten utgjør andelen over 50 prosent.

Derfor falt det helt naturlig å la Volvos nye V60 måle krefter med oppgradert Mercedes C-klasse, en noe tilårskommen Audi A4 og en litt på hell BMWs 3-serie, alle i stasjonsvognutgave og med dieselmotor.

At V60 vant testen understreker bare at Volvo er på rett vei i forhold til de kravene nordmenn stiller til bil.

Krever med mye ekstrautstyr

Alle fire er typiske firmabiler og samtidig priset overkommelig i ribbet utgave. Men, slik det gjerne er for premiumbiler, må de pålesses ekstrautstyr for minst 100.000 kroner for å gi et snev av premium kjøreopplevelse.

Parkert i egen garasje gir de fire bilene i testen alle en form for status, hvor du betaler ekstra for litt mindre plass og litt dyrere plastikk enn om du hadde valgt en standardbil à la VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo.

Volvo V60

V OLVO

JEG RULER: I sum er Volvo V60 det beste bilvalget.

Volvo V60 vinner testen på grunn av kompakthet i kombinasjon med sportslighet. Slik oppleves den også å kjøre. Den er uten tvil Volvos morsomste å ratte, og første Volvo som reelt utfordrer de tre tyske prestisjemerkene.

Legger man noen ekstra kroner i potten, stapper Volvo bilen med nyttig sikkerhetsutstyr – eksempelvis utstyr som får bilen til å gjenkjenne fotgjengere og stoppe automatisk om det skulle være fare for å kjøre på noen.

VOLVO:

VOLVO: Denne midtkonsollen har Volvo i alle sine biler.

V60 var dessuten eneste i testen med innebygd barnepute i baksetet og mulighet for å legge ned ryggen på passasjersetet foran for å øke bagasjefleksibiliteten.

Men også hos Volvo går lekker form på bekostning av funksjonalitet. Grunnet manglende sikt på skrå bakover er sannelig ikke denne bilen lett å lukeparkere. Selv om hele testteamet likte motoren på 163 hk, trekker gammeldags automatgirkasse inntrykket ned og forbruket opp.

BMW 318 Touring

bmw

BMW: BMWs 3-serie bærer alderen godt.

En av klassens eldste biler, men fortsatt som hogget ut av en trestamme. Dette er bilen som inspirerer deg til å legge ekstra mil på kjøreturen i pur glede. Dessuten tåler hjulopphenget ekstremt fete dekk uten å ta livet av komforten; ingen andre bilprodusenter makter å kombinere sportslighet og komfort som BMW.

BMW:

BMW: Enklest interiør og best førermiljø.

3-serien har testens beste forseter, den beste styringen, den beste girkassen og det enkleste, men beste førermiljøet. Motorens kvikke respons i kombinasjon med lavt forbruk trekker opp.

At 3-serien er blant de største innvendig, samtidig som den ser minst ut utvendig, skader ingen.

Mercedes C200 T

MERCEDES:

MERCEDES: Oppgradert kvalitetsbil.

Mercedes-Benz har akkurat oppgradert C-klassen for at den skal holde seg attraktiv noen år til. Og i kjent Mercedes-stil prioriteres komfort framfor sportslighet.

Samtidig trer den noe udefinerbare Mercedes-følelsen tydeligere fram i oppgraderingen, som ellers består av lett utvendig og innvendig retusj. Fortsatt preges førermiljøet av altfor mange knapper å gå seg vill i. C200 T har videre lavest takhøyde, smalest kupé og dårligst beinplass i baksetet.

MERCEDES:

MERCEDES: Klassisk Mercedes-interiør.

Men alt utstyret (som naturligvis koster en halv formue ekstra!) gjør C-klassen til en moderne bil som med aktiv cruisekontroll følger køen helt til stillestående – og opp i fart igjen. Den har lys som svinger med bilen, og et kamera som leser fartsskiltene. Ny girkasse med sju i stedet for fem trinn gir lavere forbruk og gjorde C200 til testens forbruksvinner.

Audi A4 Avant

AUDI A4:

AUDI A4: Best på opplevd kvalitet.

A4 lever avgjort opp til navnet med begynnende gubbestempel. Den er ellers en typisk Audi med 20 i stil og ikke fullt så mye i innhold; her er flott førermiljø, den er klassens beste på finish og opplevd kvalitet, og har gode forseter med uttrekkbar sittepute.

AUDI:

AUDI: Også her kan sitteputen forlenges.

Den trinnløse girkassen (CVT) skifter elegant, men underbygger ikke akkurat Audis sportslige image. Testteamet var også delt i meningen om hvor bra bilen kjørte, og styringen mestret ikke på noen måte testbilens fete dekk.

A4 Avant bremset best og stoppet på 23,8 meter fra 80 km/t.

Vår mening og testbilene og kjappe fakta:

grafikk

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.