Vi tester liksom-SUVer

De ser ut som barske firehjulstrekkere, men skinnet bedrar. Det merker du når du står fast i brøytekanten.

OSLO: Før var SUV ensbetydende med barsk bil som tok seg fram der andre måtte gi opp. Etter liksom-SUV-enes inntreden gjelder ikke dette uten videre. For du kan knapt se forskjell på ekte vare med firehjulstrekk og den samme bilen med drift kun på to hjul.

Flere av SUV-ene som selges i Europa og USA driver kun på to hjul. I Norge har derimot dette knapt vært noe tema – før mot slutten av fjoråret.

Les også: En populær biltrend

Og nok en gang spiller forbruk og avgifter en vesentlig rolle. Både Volvo og BMW tilbyr derfor sine nye SUV-er, eller crossover biler som de selv velger å kalle XC60 og X1, med tohjulsdrift. Volvoen trekker foran, BMW-en bak.

Sparer 40.000

Staten tar mye av regningen i form av lavere avgift når de tohjulsdrevne variantene her prises ca 40.000 kroner rimeligere enn brødrene med drift på alle fire Det eneste som skiller dem fra ordinære stasjonsvogner er noe bedre bakkeklaring og høyere sittestilling.

Så langt har kjøperne i hovedsak valgt 4x4-variantene av de to testbilene. Hvor smart det vil være å kjøpe liksom-SUV vises først den dagen bilene havner på bruktmarkedet.

Volvo XC60

Volvo XC60 vinner testen. Den kan leveres med sikkerhetsutstyr som gjør at bilen – i det minste i lav fart – stopper av seg selv dersom den gjenkjenner en fotgjenger. Volvo viser her at den kollisjonsfrie bilen kan være nærmere virkeligheten enn vi tror.

Bilen oser av trygghet og vi forstår hvorfor trygghetssøkende velger nettopp stor Volvo. Dessverre befinner altfor mye av det som gjør XC60 ekstra trygg seg på ekstrautstyrslisten.

På fast underlag kjører ikke XC60 DRIVe særlig annerledes enn 4x4-varianten og den er mer komfortabel enn sportslig.

Dette er bil i en helt annen klassen enn X1, men så koster XC60 også betydelig mer. 90.000 kroner skiller de testede bilene i pris, og etter avgiftsjusteringen ved årsskiftet øker prisdifferansen til 70.000 kroner i basisversjonen. Likevel mener vi prisdifferansen kan forsvares.

BMW X1

sDrive heter tohjulstrekkeren av X1, og den har et langt bedre chassis og vektfordeling som i sum gir bedre kjøreopplevelse enn i XC60. Men vi kan ikke fri oss fra tanken om at X1 med bakhjulsdrift først og fremst framstår som imagebyggere for dem som ikke har råd til ekte vare.

Der Volvoen oser av plass, kles BMW-en på. X1 er på alle måter en typisk BMW med litt tunge og svært presise bevegelser. Førermiljøet kan neppe gjøres bedre.

Men X1 sDrive opptrer på ingen måte optimalt på vinterføre. For mange vil trolig en 3-serie stasjonsvogn med samme motor til 10.000 kroner mer være et fornuftigere valg. Den gir enda bedre kjøreopplevelse, men er kanskje ikke like tøff i garasjen med porten åpen.

Vår mening om testbilene:

Modell: Volvo XC60 DRIVe 2,4D BMW X1 sDrive 2,0D
Bak rattet: 9,0 9,0
Plass: 8,5 5,5
Bagasje: 8,0 6,0
Komfort: 8,5 7,0
På veien: 7,0 9,0
Ytelser: 9,0 9,0
Forbruk/CO2: 6,0 8,0
Sikkerhet: 10,0 9,0
Utstyr: 8,0 6,0
Pris: 5,0 6,5
Totalt: 79,0 75,0

Testbilene i tall:

Modell Volvo XC60 DRIVe 2,4D BMW X1 sDrive 2,0D
Pris billigst 467.900 410.900
Pris testbil 556.400 467.410
Bagasjerom (VDA) 490/1450 l 420/1350 l
Motor (Volum/effekt) 2,4 l/175 hk 2,0 l/163 hk
Drakraft 420 Nm 350 Nm
Forbruk (EU) 0,60 l/mil 0,53 l/mil
CO2-utslipp (EU) 159 g/km 139 g/km
Toppfart 205 km/t 205 km/t
0-100 km/t (målt) 10,2 sek 10,0 sek
80-0 km/t (målt)* 28,4 m 31,8 m
Støy 80 km/t (målt) 63 dBA 65 dBA
Antiskrens Ja Ja
Garanti 3/12 år 2/12 år
EuroNCAP** 5 stjerner 5 stjerner

* Målt med piggfrie vinterdekk

** Mer om sikkerhet : www.euroncap.com

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag