RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vi tester mini-SUVer


BEST I TEST: BMW-en er sterkest, men har likevel lavest forbruk og utslipp av testbilene. Legg til utmerkede kjøreegenskaper, og du har testens klare vinner.
BEST I TEST: BMW-en er sterkest, men har likevel lavest forbruk og utslipp av testbilene. Legg til utmerkede kjøreegenskaper, og du har testens klare vinner.
BMW X1 er best i vår test. Men så koster den da også 200.000 kroner mer enn konkurrentene i denne testen.

Nykommeren BMW X1 er frekk nok til å stikke av med seieren i kamp mot storselgeren VW Tiguan og kule Ford Kuga, viser vår test kjørt sammen med bladet BIL.

Mange mener at om nissen skal nå fram til jul må han bytte ut Rudolf med en firehjulstrekker.

Vel, testteamet er slett ikke av den oppfatning at norsk vinter krever SUV med firehjulstrekk for å komme fram. Men det hjelper, ikke minst på selvfølelsen.

Så mye som hver fjerde nyregistrerte bil i november trakk på alle hjul. Aldri de siste årene har firehjulstrekkerne utgjort mindre enn en femdel av alle nye personbiler – uansett hvor hardt myndighetene skattlegger bilene for å få oss til å velge mer miljøvennlige kjøretøy.

Til tross for produsentenes innsats for å senke forbruket, vil alltid SUV-er og andre firehjulstrekkere tape i miljødebattene på grunn av høyere vekt og mer mekanikk som trekkes rundt.

BMW X1

Med X1 går BMW ned et trinn ned i størrelse og pris for å kunne konkurrere med storselgere som VW Tiguan (salgsvinner i Norge) og den stadig mer populære Ford Kuga. Dessuten baner X1 vei for en ny og større X3.

Med unntak av plass vinner BMW på nesten alle punkter. Men heller ikke denne bilen har noe særlig i terrenget å gjøre, og presterer desidert best på asfalt. Med 163 hk motor er den også klart raskest, men samtidig minst drikkfeldig. Summen av dette gjør X1 til vinner.

Selv om X1 ikke koster særlig mer enn konkurrentene i basisversjon, må du legge til utstyr for 150.000 kroner for at bilen skal bli morsom å kjøre og eie – og da er ikke X1 billig lenger. Perfekt konebil i Bærum?

For mange vil en firehjulsdrevet 3-serie stasjonsvogn gi langt mer bil for pengene.

Ford Kuga

Kuga er kul å se på, morsom å kjøre – som de fleste andre Ford-biler – og den er lett å like. I likhet med X1 har den ikke noe utpreget SUV-preg. Den tar seg ut mer som en litt høy, kort og lettparkert stasjonsvogn.

Firehjulsdriften (Haldex 3) er ikke imponerende avansert, men i dette selskapet spiller det neppe særlig rolle. Eierne tar jo knapt bilene utenfor asfalten, selv ikke når de er på hytta.

Vi noterer pluss for delt bakluke, men minus for litt korte seteputer. Ei heller er vi spesielt begeistret for den glinsende hardplasten inne i bilen.

VW Tiguan

Tiguan befinner seg godt plassert som den sjuende mest kjøpte personbilen i Norge, og har dyttet Toyota RAV4 ned fra toppen av listen over de mest foretrukne firehjulstrekkerne. Av de tre testbilene opptrer Tiguan med klart mest SUV-preg. Kanskje det nettopp er derfor den selger så godt?

Dette er ikke på noen måte en oppsiktsvekkende bil, heller en traust arbeidshest med bedre firehjulstrekk enn Kuga (Haldex 4). Bilens største pluss ligger i muligheten til å få den levert med direktesjaltet girkasse (DSG), hvilket kanskje er verdens beste girkasse i forhold til forbruk og automatikk.

Vår mening om testbilene:



































































BMW X1


Ford Kuga


VW Tiguan


Bak rattet

9,0

8,0

8,0

Plass

5,0

6,0

6,0

Komfort

7,0

7,0

6,0

På veien

8,5

8,0

7,0

I terrenget

5,0

5,0

5,5

Ytelser

9,0

8,0

8,0

Forbruk/CO2

7,0

5,5

4,5

Sikkerhet

9,0

9,0

9,0

Utstyr

9,0

7,0

8,5

Pris

4,5

6,5

6,5

Sum (100)

73

70

69

Testbilene i tall:























































































BMW X1 xDrive 2,0d


Ford Kuga 2,0 TDCi


VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion


Pris billigste

399.000

366.000 kr

375.100 kr

Pris testet bil

671.150 kr

468.250 kr

463.780 kr

Bagasje (VDA)

420 - 1350 l

410 - 1355 l

470 - 1510 l

Motor (Volum/hk)

2,0 l/163 hk

2,0 l/136 hk

2,0/140 hk

Drakraft

350 Nm

320 Nm

320 Nm

Forbruk (EU)

0,62 l/mil

0,64 l/mil

0,71 l/mil

CO2-utslipp (EU)

164 g/km

169 g/km

186 g/km

0-100 km/t (test)

10,5 sek

12,1 sek

11,8 sek

80-0 km/t (brems)*

29,3 m

28,9 m

28,6 m

Støy 80 km/t (målt)*

66 dBA

66 dBA

67 dBA

Toppfart

205 km/t

180 km/t

182 km/t

Speedometer i 80 km/t

75 km/t

75 km/t

77 km/t

Antiskrens

Ja

Ja

Ja

Toppfart

2/12 år

3/12 år

3/12 år

EuroNCAP**

5 stjerner

5 stjerner

5 stjerner



Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

* Målt med piggfrie vinterdekk

**Mer om sikkerhet: Euroncap.com

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere