RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil bare ha 4x4

Suzuki har bestemt seg for å droppe alle modeller som ikke har firehjulsdrift.

TOKYO: Under septembermessen i Frankfurt forkynte Frank Dunvold, den norske Suzuki-sjefen, at 16. mai i 2008 planla han stor fest. Ikke på grunn av den nær forstående nasjonaldagen, men på grunn av Suzukis gave til det norske folk; småbilen Splash.
Så kan hele Norge flagge for Splash dagen etter, sa Dunvold med ettertrykk.
Her må skytes inn at Splash er Suzukis minste bil i Europa, og at den bygges i Ungarn som et samarbeidsprosjekt med Opel (Agila) og at den trolig hadde havnet på 199.900 kroner som en av landets minste flerbruksbiler (MPV). Men her i Tokyo sier nå Dunvold at det skal være varslet dårlig vær 16. mai, så festen avlyses like godt.
Vi får ikke bilen med firehjulsdrift, så vi nærmer oss å si nei. Vår suksess er tuftet på 4x4-profil og selv om våre forhandlere sier vi bør ta Splash til Norge, tviler vi på at biler uten drift på alle hjul styrker vårt image på sikt, hevder Dunvold.

Fyller opp med Isuzu

Derimot gleder Dunvold seg til 2010. Først og fremst fordi Suzuki svinger innom Norge med lekre Kizashi, som ifølge Dunvold «ser ut som bilen Audi drømmer om». Men samme år kommer en liten SUV/pickup/crossover som foreløpig bærer navnet X-Head, er 3,70 meter lang og trekker på alle fire hjul. Her i Tokyo står den på messen som en høybygd fritidspickup og skal erstatte kort 3 dørs Vitara og lille Jimmy. Med ekstra lang Vitara forsvinner Suzuki fra det norske varebilmarkedet. Det bekymrer ikke Dunvold altfor mye ettersom han allerede har fylt hullet med pickup-er fra Isuzu.
Vi regner med å selge 450 Isuzu i år og 1000 biler neste år, sier Dunvold.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere