*Nettavisen* Nyheter.

Vil bli kvitt trikken

Andreas Melander mener nå det på tide å revurdere trikkens eksistens.

Er det ikke vel råflott at halvtomme trikker går rundt i byen og tærer på gater, bygårder og ikke minst miljø, spør Andreas Melander.

BOGSTADVEIEN: De siste dagene har Ruter AS fått gjennomgå i media. Spesielt på grunn av det nye billettsystemet, som tydeligvis aldri kommer i bruk, men også på grunn av generelle økonomiske problemmer. Vedlikehold, oppgradering og nyinnkjøp er kostbart for bedriften.

Dessuten har miljødebatten blusset opp de siste årene, og leder for Majorstuen og Bogstadveien næringsforening, Andreas Melander, mener nå det på tide å revurdere trikkens eksistens.

Med de nye økobussene har jeg, og mange andre, snudd i trikkedebatten. Nå tror jeg det er på tide å tenke nytt og mer mijøvennlig. Kutt ut trikken og start med buss, sier han.

Italienske trikker

De såkalte rullende fortauene, femminuttersruter, gjør at folk slipper å tenke på rutetabeller og ankomsttider. Trikken går hele tiden og det skal aldri være mer enn ti minutter til neste trikk.

Melander er absolutt ingen motstander av kollektivtrafikk, og har tidligere demonstrert i gaten for å beholde Briskebytrikken, men han forstår nå at slitasjen er enorm.

De italienske trikkene er verst. De er mye tyngre, og de bråker mye mer. Bygårdene rister når trikken kjører forbi. Vi burde bruke lette trikker i byen, eller gå over til buss. Gummihjulet er funnet opp, hvorfor skal vi da kjøre på jernhjul, sier Melander.

Oppgradering

Andreas Melander er opptatt av at det planlagte arbeidet med Bogstadveien, blir gjort så smertefritt som mulig. Både for beboere og næringsdrivende.

For næringslivet er det avgjørende. Nå er det et 100 millioners prosjekt, med tidsramme på over halvannet år og gravejobb på halvannen meter. Kritisk og ensbetydende med at flere butikker går konkurs. Hvis vi bygger veien for lettere trikker eller buss, vil vi slippe unna med mye mindre arbeid og en økonomisk vinning, sier han.

Billigere med buss

Næringsforeningslederen er også opptatt av den mikroøkonomiske siden av saken, og mener prisene på innkjøp av busser sier en del om hvordan de ansvarshavende bør tenke fremover.

En trikk koster 20 millioner kroner, mens en økobuss koster 2 millioner kroner. Dessuten er det mye mindre vedlikehold og miljømessig utgjør det en enorm forskjell, sier Melander, som mener trikken er mer nostalgi enn rasjonell tankegang.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.