RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil bruke oldtidsvei til sykkelsti


NYE MULIGHETER: Pål Kristian Berger sykler ofte Kongsveien og mener man må se på muligheten av å bruke oldtidsveien Grønlikleiva som sykkeltrasé.
NYE MULIGHETER: Pål Kristian Berger sykler ofte Kongsveien og mener man må se på muligheten av å bruke oldtidsveien Grønlikleiva som sykkeltrasé. Foto: FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN
Pål Kristian Berger mener man bør se på Grønlikleiva som ny alternativ sykkeltrasé.

KONGSVEIEN: – Det er alltid trangt i Kongsveien og jeg har hatt mange nestenulykker. Man sykler jo med livet som innsats, sier Pål Kristian Berger fra Nordstrand.

Del på Facebook

Han sykler ofte langs Kongsveien og har som mange andre følt plasskampen mellom biler, sykler og fotgjengere på kroppen.

Oslo kommune har jobbet med en løsning for trafikken i Kongsveien siden 50-tallet. Nå mener Pål Kristian Beger at man bør se på muligheten for å benytte seg av stien som på gamle kart er kalt Grønlikleiva og går fra Sjømannsskolen til Grønlia.

– Det er litt bratt her, men det burde være mulighet å lage en undergang og skrå sykkeltraseen nedover til en bro over Mosseveien, sier Berger.

Fredet og for bratt

Grønlikleiva som sykkeltrasé har flere utfordringer. Oslo kommune har tidligere vurdert traseen.

Men fredningen av Ekebergskråningen, hvor Grønlikleiva skrår gjennom deler av det nordligste området og det at det er veldig bratt ned bakken gjør at Oslo kommune ser traseen som uegnet.

– Det er store hindringer for å få dette som en del av hovedsykkelnettet. Veien er alt for bratt og vil ikke være noen god permanent løsning på lang sikt. Vi mener vi har sett på alle alternativer, sier Erik Øimoen som er leder av sykkelveiprosjektet i Oslo kommune.

Kommunen jobber med to alternativer: Et med tunnel for trikken i skråningen og ett hvor man pigger seg inn i skråningen for å gi bedre plass til alle trafikantene. Sistnevnte alternativ er trolig det mest realistiske.

LES MER OM EKEBERG:

DEBATT: «Ja til skulptur- og minnepark»

Silje Neergard kjemper mot skulpturpark

Oldtidsvei

Grønlikleiva er ikke inntegnet på nye kart, men man ser den på gamle.

– Det var ikke noen ordentlig vei forbi her tidligere og jeg tror denne veien stammer fra oldtiden og ble brukt av folk som ikke kom forbi i båt, sier lokalhistoriker Gunnar Pedersen, som legger til at Henrik Wergeland i sin tid bodde i Grønlia på bunnen av bakken.

I forhold til sykkelvei langs Kongsveien mener Pedersen at det er viktig å ikke gjøre nye inngrep i Ekebergskråningen.

– De må ikke ta noen ny skalk av skråningen, da må de heller bygge bredere fortau ut i lufta. Grønlia er et flott område som dessverre er ødelagt og ingen har løftet en penn for å beskytte, sier Pedersen med klar henvisning til debatten rundt Christian Ringnes sine planer for skulpturpark litt lenger opp i skråningen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere