Vil fjerne bilene

Ida Viksveen Larsen (Ap) og Dag Harlem Stenersen (Ap) ber byrådet prioritere syklister framover bilister i Oslo sentrum. FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN

Ida Viksveen Larsen (Ap) og Dag Harlem Stenersen (Ap) ber byrådet prioritere syklister framover bilister i Oslo sentrum. FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN

Oslo Ap vil ha mest mulig biltrafikk ut av sentrum, og ber byrådet prioritere syklister.

GRØNLAND: Det finnes jo allerede en plan, men den må gjennomføres. Byrådet har sagt at det vil tidligst skje i 2015, men vi mener at man må begynne å regulere allerede innen utgangen av 2009, sier leder av sykkelgruppa i Oslo Ap, Dag Harlem Stenersen, som utfordrer byrådet til å prioritere syklistene framfor de harde trafikkantene.

Prioriteringer

Det handler bare om prioriteringer. Vi mener man for eksempel kan fjerne en del gateparkering til fordel for sykkelfelt. Samtidig bør den gateparkeringen som finnes være forbeholdt beboerne, sier Harlem Stenersen, som får støtte av nestleder i oppvekst- kultur- og nærmiljøkomiteen i Bydel Gamle Oslo, Ida Viksveen Larsen.

Det handler om å prioritere bort bilisme. Erfaringer fra andre byer viser at det eneste som får folk til å sykle mer er tilrettelegging, og da er det det vi må gjøre, sier hun.

Både Larsen og Stenersen mener det er realistisk at sykkelveinettet for Oslo kan være på plass i 2011. Selv sykler Stenersen daglig året rundt, og er lei av å være en pariakaste, uten rettigheter.

Det er ingen som liker syklister. Bilister irriterer seg og fotgjengere irriterer seg. Selvfølgelig er det viktig at også syklistene er seg sitt ansvar bevisst, og ikke råkjører forbi eldre damer på fortauet eller kjører på rødt lys, men det må også tilrettelegges for at det skal bli enklere å sykle i sentrum, sie rhan.

Flere sykkelstativer

I tillegg til flere og bedre sykkelfelt, foreslår Oslo Ap at man setter opp flere sykkelstativer, og gjerne med overvåkning.

Det er ikke alltid så fristende å sette fra seg sykkelen i sentrum, for det er så lett at den blir stjålet. Derfor ser vi for oss at man muligens kunne fått til en slags overvåkning. sier Stenersen, og foreslår at man for eksempel lager sykkelparkering inne i parkeringshus.

Ved å satse på syklisme framfor bilisme mener Oslo Ap at man ikke trenger å bekymre seg for kostnadene ved tiltrettelegging.

Det er ikke sånn at det blir færre sykehjemsplasser hvis vi får sykkelveier, sier Stenersen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.