Vil forby Aker Brygge-reklame

Hva tenker du når du ser denne reklamen? Helsedirektoratet liker ikke det de ser.

Hva tenker du når du ser denne reklamen? Helsedirektoratet liker ikke det de ser. Foto: Foto: Tommy H. S. Brakstad, Nettavisen

Helsedirektoratet mener Aker Brygges reklameplakater med gul is er ulovlige.

OSLO: Aker Brygge inviterer til is-fest med store reklameboards. Det skulle de kanskje ikke ha gjort.

Reklamen har skapt reaksjoner på sosiale medier, og nå har de fått myndighetene på nakken.

– Vi mener bildet av denne «ute-isen» gir assosiasjoner til ute-pils, og er dermed i strid med reklameforbudet, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Hilde Skyvulstad til Nettavisen.

– Alle bilder og uttrykk som gir klare assosiasjoner til alkoholholdig drikk omfattes av reklameforbudet, fortsetter hun.

Risikerer bøter

Norge har et av de strengeste regelverkene for alkoholreklame i verden. Ifølge alkoholloven er all reklame for alkoholholdig drikk er forbudt.

– Formålet med alkoholloven er, i størst mulig grad, å begrense de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære, sier direktøren i Helsedirektoratet.

Hun forteller at direktoratet nå vil be om en uttalelse fra Aker Brygge.

– Dersom vi vurderer at det foreligger et brudd på reklameforbudet, gis et forhåndsvarsel om vedtak om retting av forholdet og tvangsmulkt dersom forholdet ikke rettes, sier hun.

Forstår ikke reaksjonen

Senterledelsen ved Aker Brygge er tydelig oppgitt over direktoratets «dom» over reklamen.

– Jeg forstår ikke at Helsedirektoratet reagerer på dette. Her forsøker vi å fortelle om et stort is-arrangement på en kreativ måte, sier destinasjonssjef Thomas Nygård til Nettavisen.

Han forteller at senteret, som er under en stor ombygging, skal åpne marinaen denne helgen og markerer det med det de mener er Norges lengste is-disk.

– Vi deler ut gratis is som en slags velkommen til sommeren, sier Nygård.

– Forstår du at denne reklamen kan gi andre assosiasjoner?

– Dette er en kampanje som har fokus på is-dagen. Vi ønsker å fortelle at nå har sommeren kommet. Det er derfor viktig å se kampanjen i sin helhet - noe man ikke får før kampanjen er ferdig til helgen, sier destinasjonssjefen.

Kreativt grep

Det at isen er snudd opp-ned forklarer han som et kreativt grep fra reklamebyrået.

– Er «ute-is» et vanlig ord?

– Jeg har registrert at vi har mottatt flere positive kommentarer om kampanjen på sosiale medier. Dette er en kampanje som direktoratet uttaler seg om uten å ha kontaktet oss. De kjenner derfor heller ikke formålet med kampanjen, fortsetter han.

Les også: Russedress vinner årets Gullbarbie

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.