RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil gjenåpne Bislettgata

På forrige bydelsutvalgsmøte vedtok et enstemmig bydelsutvalg å gå inn for at gamle Bislettgata gjenåpnes for trafikk. Nå ligger Bislettgata og Lille Bisletts fremtid i bystyrets hender.

Bislett: Det har vært svært viktig at lokalmiljøet har deltatt, og vært med på å bestemme i saken, sa en sprudlende bydelsutvalgsleder Rune Aale-Hansen på BU-møtet tirsdag.

Folk har engasjert seg gjennom åpent folkemøte og mindre uformelle samtaler. Aale-Hansen roste Naboskapet Bislett for å ha vist en genuin interesse og stor imøtekommenhet i saken.

Inn for åpning

Bydelsutvalget gikk inn for en variant av alternativ 2, hvor Bislettgata gjenåpnes, og føres i en trasé langs Bislett, enda nærmere stadion enn ved de andre forslagene. Aale-Hansen innledet med å si at denne løsningen blir den beste for de aller fleste, og er tatt på grunnlag av et relativt samlet nabolag.

Støy og trafikksikkerhet var de viktigste faktorene BU vurderte, og innspill om trygg skolevei fra Fau på Bolteløkka skole ble vektlagt.
Fau-leder Gitte Ruud synes det er gledelig at foreldrene er blitt hørt.
Vi er veldig tilfredse med vedtaket, og synes det er den beste løsningen trafikalt sett, sier hun.

Det var i alt fire alternativer som medførte ulike føringer av trafikken og forskjellige størrelser på friarealer.

Kristian Von Aphelens miljøforslag om en helhetelig park, og sykkeltrasé langs ved gamle Bislettgata ble med drømmen.
Det ble ikke tenkt miljø i denne omgang, men mange av planene de har vedtatt, lar seg ikke gjennomføre, sa Von Aphelen etter BUs beslutning. Han apellerte også i åpen halvtime en siste gang om å redde 28 trær som vil felles.

Fornøyd

BU-lederen var strålende fornøyd med resultatet at Bislett-saken, som har pågått i mange år.
Vi gikk til slutt for alternativet uten rundkjøring, og stort friområde. Mye av beslutningen ble tatt grunnet beboernes ønsker, påpeker Aale-Hansen. Sofies gate vil bli enveiskjørt, og vi får tilbake parkeringsplasser i gata, forteller Aale-Hansen videre.

Et underjordisk parkeringshus vil ikke bli aktuelt i nærmeste fremtid, siden budsjettet ikke er tilrettelagt for dette.

BU-lederen synes det er viktig å ivareta friområder, men anser det som nødvendig for trafikkregulering å gjenåpne gamle Bislettgata. Busstrafikken vil gå i gamle Bislettgata igjen.

Dagfinn Echkoff, som er arkitekt og representant for Naboskapet Bislett, presenterte deres forslag under åpen halvtime på forrige BU-møte. De argumenterte for det vedtatte alternativet, som ville medføre mindre trafikk iSofies gate, og mindre press for toveis busskjøring i gata.

Vi er ikke interessert i busskjøring i gata, sa han.

Naboene poengterte at Bisletts og Lille Bisletts femtid ikke burde vurderes utfra hvor noen tv-busser skal stå et par ganger i året, i forbindelse med arrangementer på Bislett stadion. Dagfinn Eckhoff synes det var veldig hyggelig å se at bydelen fulgte opp de løftene som har vært fremmet.

Det er flott å se at Naboskapets synspunkter vektlegges i denne saken. Det vedtatte alternativet er det beste i henhold til veiføring, friområde og bebyggelsen rundt, sier Eckhoff. Naboskapet har selv henvendt seg til byrådet, og håper nå i første omgang at byutviklingskomiteen lytter til de faglige rådene som har blitt presentert.

Trafikk

Bydelsutvalgslederen sier at han isolert sett hadde sans for miljøparkforslaget, men valgte å se på den praktiske realiteten.
Bislett stadion er et rikspolitisk anliggende, og vi har derfor mange hensyn å ta. Vi kan ikke vedta at folk skal slutte å bruke bil, eller at bussen går, sier Aale-Hansen.

Bydelsutvalget var over lang tid samstemte i denne saken, og BU-lederen ser på dette som det siste kapittelet i Bislett stadions historie. Bydelsutvalgslederen utfordrer byrådsleder Lae til å vise at lokaldemokrati fungerer i praksis, ved å ta til seg uttalelsene til et enstemmig bydelsutvalg.

Jeg vil at bystyret skal lytte til oss, sier han.

Lyttende

Byrådsleder Erling Lae mener at det enstemmige vedtaket fra bydelsutvalget ganske sikkert vil bli førende for det forslaget byrådet vil fremme for bystyret.
Vi vil legge avgjørende vekt på bydelsutvalgets ønske, siden de representerer lokalmiljøet, sier Lae.

Han presiserer at enveiskjøring i Sofies gate, og skråparkering i gata er en forutsetning for denne løsningen.
Jeg hadde personlig selv sansen for miljøalternativ 4, men anså at den største ulempen ved dette var all trafikken som ville bli presset ned langs Dalsbergstien og det nye Langårdskvartalet, avslutter Lae.

Han uttaler til slutt at alternativet om en rundkjøring på Sofies plass var "helt utenkelig og spinnvilt".

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere