Vil gjøre Bogstadveien bilfri

Andreas Behring og Erna Kahlbom drikker kaffe på hjørnet av Bogstadveien og Underhaugsveien og diskuterer bydelens fremtid. FOTO: Erik Tangen

Andreas Behring og Erna Kahlbom drikker kaffe på hjørnet av Bogstadveien og Underhaugsveien og diskuterer bydelens fremtid. FOTO: Erik Tangen

Erna Kahlbom og Andreas Behring (begge Sv) slakter Byrådets plan for "nye" Bogstadveien. – Her må vi tenke stort, sier Behring, som vil se Bogstadveien bilfri i fremtiden.

BOGSTADVEIEN: Etter planen skal Bogstadveien graves opp fra Sorgenfrigaten til Parkveien allerede neste år.

Hensikten med oppgraderingen er å "oppgradere trikketraseen samt forbedre trafikksikkerhet og fremkommelighet på gatestrekningen".

Men Sv er langt fra imponert over planforslaget fra Byrådet.

Slurv av Byrådet

I planen heter det at "fotgjengerne skal gis brede, gode og sammenhengende fortausarealer". Dette forutsettes av at fortausbredden ikke blir smalere enn tre meter.

– Dette er ikke praktisk gjennomførbart, da det ikke er nok plass. Derfor ville SV anmode bystyret om å revidere planforslaget. Å prioritere fortausbredden er helt grunnleggende - i dag er det altfor trangt om plassen, sier BU-representant Erna Kahlbom.

– Byrådets plan kan ikke gjennomføres, altså?

– Nei, det er ikke bredt nok til å få til alt som står i planen, og da sier det seg selv at det er bilen som må bort. Man kan ikke sprenge bort husene for å flytte veien noen meter inn, humrer Behring noe oppgitt.

Helhetlig tenkning

Sv-representantene etterlyser en større, og mer helhetlig tenkning rundt oppgraderingen av Bogstadveien.

– Fremtidens by er ikke full av biler. Vi ønsker å gjøre Bogstadveien til en bilfri handlegate - en gate med mye liv, ikke mye trafikk. Bogstadveien skal ikke være en gjennomfartsåre, det skal være en handlegate, og da må man bygge den deretter - ikke bygge den som en gjennomkjøring til sentrum. Her må man tørre å tenke litt større enn det man ser rett foran nesetippen sin, da kan det bli veldig bra! sier Behring.

Han trekker paraleller til Karl Johans gate.

Sykkel prioriteres ikke

– Forslaget sier heller ingenting om bedret tilgjengelighet for syklister. Det prioriterer bilister foran kollektivtransporten, gående, syklende og de næringsdrivende, fortsetter Behring.

– Skal flere benytte seg av sykkel i denne byen sier det seg selv at vi må legge til rette for det, sier Kahlbom.

I forslaget heter det at "syklister er forutsatt å sykle i veibanen i blandet trafikk".

Syklistenes Landsforbund har bedt om at hele planen forkastes i sin forhåndsuttalelse , da det vil oppstå konflikter mellom syklister og andre trafikantgrupper.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.