RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil gjøre kommunens nettsider enklere


Målet for Oslo kommune er et felles nettsted der du kan finne alt du trenger på samme sted.
Målet for Oslo kommune er et felles nettsted der du kan finne alt du trenger på samme sted. Foto: FOTO: DAFINA SHALA
Oslo kommunes webredaktør Bente Bastiansen ønsker at landets innbyggere skal slippe å forholde seg til ulike offentlige instanser når de skal utføre offentlige tjenester på nett.

RÅDHUSET: – Satsingen må og skal være mot de elektroniske tjenestene, og at det skal bli mer sømløst mot det offentlige generelt. Du skal ikke hele tiden vite hvilket forvaltningsnivå du beveger deg på, det må bli mer temabasert, mener Bastiansen, som er fagsjef for web i hele Oslo kommune.

Hun mottok nylig Farmandsprisen som årets webredaktør, etter en omfattende omlegging av Oslo kommunes nettsider. Til tross for at hun har en drøss ulike etater, bydeler og prosjekter å forholde seg til, har hun klart å gjøre et av Norges største nettsteder mer oversiktlig og brukervennlig. I fremtiden håper hun at skillet mellom virksomhetene vaskes helt vekk, ikke bare kommunalt, men også statlig.

- Når du har noe ønsker å få svar på eller har en oppgave du ønsker å løse, så skal du slippe å navigere rundt i etatstrukturer. Vi har fortsatt en vei å gå der, påpeker Bastiansen.

Utviklingen av digitale medier i Oslo kommune går sakte, men sikkert i riktig retning. Bastiansen har som et mål at brukerne skal oppleve dialog på nett:

– Vi kan ikke gjemme oss bak det at vi er så store, for det er det må vi forholde oss til. Det gjenstår en del. Folk må kunne levere søknader til hva det måtte være via nett, og få tilbakemelding der og da. Det er det fokuset vi må ha fremover, mener webredaktøren.

Selv om Oslo kommunes nettsider bare er kommet et stykke på veien, har de likevel fått til mye på kort tid. Omleggingen har blitt lagt merke til, og førte til at Bastiansen ble utnevnt til årets webredaktør:

– Jeg synes det har blitt veldig bra. Vi har fått til mye mer på bare ett år enn jeg hadde trodd vi skulle klare, også tatt i betraktning at vi bare har brukt interne krefter, forteller Bastiansen.

Men nettstedet er langt ifra i mål, og Bastiansen har en drøm om hvordan de ideelle nettsidene skal være:

– Jeg vil at våre nettsider skal være strukturert etter å løse kommunale oppgaver, og at det er dynamisk, da dette er noe som stadig endrer seg. Jeg vil at de baserer seg på de oppgavene en kommune har overfor innbyggerne, for det er jo derfor vi er her, understreker Bastiansen.

Oslo kommune er allerede i gang med å planlegge ny omlegging, hvor de skal stake ut kursen for kommunens internett-tjeneste de neste årene. Kanskje kan det gi Bastiansen en ny sjanse på Farmandsprisen senere, men det er ikke noe mål for webredaktøren, som selv bor på Tåsen i bydel Nordre Aker.

– Mens vi jobbet med omleggingen i 2010, igangsatte vi også et prosjekt kalt Oslo kommune 2.0, som er veien videre. Det vi har gjort hittil har vært et ansiktsløft, men på lang sikt ønsker vi at vi går mot èn kommune - ett nettsted, forteller Bastiansen.

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere