RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil ha grønt lys til Tryvann


Her stopper Frognerseterbanen i dag, men det vil Elvestuen gjøre noe med. FOTO: VIDAR BAKKEN
Her stopper Frognerseterbanen i dag, men det vil Elvestuen gjøre noe med. FOTO: VIDAR BAKKEN
Venstre vil intensivere arbeidet med å få Tryvann som endestasjon på Frognerseterbanen.

FROGNERSETEREN: – Jeg har ikke tenkt å gi meg. Banen skal føres frem til Tryvann. Dette er ikke noe som angår bare Vestre Aker. Dette angår hele byen. Nå kommer også det utvidede anlegget i Tryvann Vinterpark med stor økning av trafikken til området. Det er et nytt attraktivt tilbud for hele byen som tvinger frem nye trafikkløsninger. Vi vil bringe barna og voksne helt frem til skianlegget om det er alpint, snowboard eller langrenn som er aktiviteten, sier Venstres nestleder og leder av byutviklingskomiteen i rådhuset, Ola Elvestuen.

Allerede i 2006 fremmet Venstre forslag om å føre banen frem til Tryvann.

Del på Facebook

Betydning for generasjoner

Tåken ligger som en Holmenkollsøndag rundt Frognerseteren denne dagen, men Elvestuen ser et lys i tåkeheimen.

– Det står på rødt foreløpig, men ingen skal være i tvil om at Venstre fortsetter sitt arbeid med å føre linjen frem til Tryvann. Ruter holder igjen og snakker om at det blir altfor dyrt, i likhet med hva de sa om nye Holmenkollbanen. Den ble gjennomført før VM, selv om mye står igjen for stasjonsområdene. I neste periode har Tryvann høy prioritet hos Venstre. Det er snakk om en engangsinvestering som vil få betydning for mange generasjoner fremover og det er snakk om politisk vilje. Vi har viljen, sier Elvestuen.

Turistmagnet

Han viser til at stadig nye aktiviteter dukker opp i og rundt Tryvann.

– Denne utviklingen vil fortsette. Sommeraktiviteter knyttet til det nye anlegget vil komme. Kanskje Tryvannstårnet blir åpnet som attraksjon igjen. Dessuten vil Oslo som turistby bli mer attraktiv sommer som vinter. Banen har betydning langt utover det å telle antall passasjerer. Det vil bli en opplevelse å ta denne banen til toppen av Oslo, sier Elvestuen.

På vei ned med banen kommenterer Elvestuen Gulleråsen stasjon og Vinderenkrysset.

– Gulleråsen stasjon må oppgraderes i likhet med de andre stasjonene. Vi må få fart på den videre oppgraderingen nå som vi har fått på plass de nye vognene. Vinderenkrysset er et annet område det haster med. Krysset må bli planfritt. Vi har allerede bevilget penger til prosjektering. Denne saken må fortsatt dyttes på. Vi må få en rask løsning, sier Elvestuen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere