RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil ha ny småbåthavn

Det er stor etterspørsel etter småbåtplasser, og nå fremmes det forslag om utnyttelse av den gamle tømmerterminalen utenfor Hvervenbukta.

Ljansbruket:Tanken er for så vidt ikke helt ny. For flere år siden fikk Oppegård Båtforening anledning til å etablere en småbåthavn sør for tømmerterminalen, og der kan det nå ligge inntil 300 båter.

Tilsvarende må kunne lages også på tømmerterminalens område, sier Arild Andersson (H), leder av miljø- og teknisk komité i Søndre Nordstrand.

Jeg vet at min partikollega Per Trygve Hoff vil fremme et privat forslag for bystyre om denne saken.

Ikke i bruk

Tømmerterminalen var i flittig bruk den gang Tofte Cellulose (Norske Skog) skipet tømmer over fjorden. Men de to-tre siste årene har det vært stille på området. Da Nordstrands Blad omtalte saken sist, ble det fra Norske Skog sagt at de ønsket å ha terminalområdet med tanke på at det kunne bli aktuelt med båttransport av tømmer igjen. Men deres forlengete konsesjon gikk ut i 2005.

Stort behov

Det vil jo være flott å få en småbåthavn her, sier Andersson.

Det kan legges ut flytebrygger og den store, asfalterte plassen kan brukes til parkering om sommeren og til båtopplag om vinteren. Atkomsten her er jo også fin og bred. Store tømmerbiler har jo kjørt her i årevis.

Den gang Norske Skog søkte om å få forlenget konsesjonen til bruk av området som tømmerterminal, sa bydelsutvalget ja. Eneste begrensning de satte var at det ikke skulle være kjøring i helgene og på nattestid av hensyn til badeplassen og campingplassen. "BU er ikke bare opptatt av områdets potensiale som friområde, men også av den betydningen som området har for trafikkforholdene i bydelen, og mulige konflikter i forhold til bruken av nærliggende strandområder" het det den gang BU sist uttalte seg i saken. Det var altså bare støy- og trafikksituasjonen de var negative til. Hvordan en småbåthavn vil bli vurdert i forhold til Fjordbruksplanen kan Andersson ikke si noe om.

Det jeg imidlertid er helt overbevist om, er at en båthavn passer vesentlig bedre inn i strandsonebildet enn tømmerterminalen slik den ligger nå. Og jeg er sterkt i tvil om Norske Skog noen gang igjen vil bruke sjøtransport når vi har fått Oslofjordtunnelen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere