*Nettavisen* Nyheter.

Vil ha sykkelvei gjennom sentrum

Byrådet foreslår å etablere flere sykkelveier i Oslo sentrum.

OSLO: Byrådet foreslår å etablere flere sykkelveier gjennom sentrum av Oslo i revidert Gatebruksplan for Oslo sentrum, blant annet fra Grünerløkka til sentrum via Torggata og over Stortorget. I tillegg foreslås det å etablere sykkelvei i Universitetsgaten og en øst-vest akse langs Grensen.

– Nå kommer gjennomgående sykkelveier i Oslo sentrum. Det har vært komplisert å få til, men nå ser det endelig ut til at vi har funnet en løsning. Dette forslaget vil lage to øst-vest-akser og to nord-sør-akser gjennom sentrum. Byrådet har både lagt vekt på byutvikling, hensyn til næringsliv og ikke minst til alle trafikanter, sier byråd for miljø og samferdsel Jøran Kallmyr.

JENS STOLTENBERG: - Det kommer mer penger til syklistene

SYKLISTENES LANDSFORBUND: Politikerne tåkelegger sykkelsaken

Vil ha på plass hovedsykkelveinettet

Han påpeker at byrådet er opptatt av å få etablert det så kalte hovedsykkelveinettet i Oslo, som allerede er flere år forsinket. I dag er 2/3 av hovedsykkelveinettet ferdig.

Kallmyr mener det er den siste 1/3 som har vært mest utfordrende å få etablert. Det har vært et sterkt ønske både fra bystyret og syklistene selv om at sentrum må få gjennomgående sykkelveier.

KOLLEN-SJEF ERIK ØIMOEN: Skal få sykkel-Oslo til å skinne

For å løse kabalen med å etablere sykkelveier i sentrum, foreslår byrådet blant annet å utrede muligheten for å flytte trikken til Rådhusgata. Kollektivtrafikken vil i forslaget få helt egne traseer, trikk i Rådhusgaten og buss i egne felt i Tollbugata og Prinsen gate.

Foreslår egne gater for kollektivtransport

– Kollektivtrafikken har økt med snart 40 prosent siden 2003, og spesielt gjennom sentrum er det svært mye busser og trikker som skal frem. Ved å ha en egen trikkegate, egne felt bare for buss og felt der buss kan kjøre forbi stansende busser vil vi forsterke kollektivfremkommeligheten i Oslo sentrum, sier Kallmyr.

Byrådet foreslår også at det skal utarbeides en egen strategi for parkeringshus i Oslo sentrum. Byrådet foreslår å utrede muligheten for å legge mest mulig parkeringskapasitet under bakken, hvor man samtidig kan komme ut.

LESERNE MENER: «Det er blitt så trendy å sykle at alt annet skal vike for disse terroristene»

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag