*Nettavisen* Nyheter.

Vil lage kollektivfelt på E6 inn mot Ryen

Morgenrushet hindrer busser på E6 mot Ryenkrysset. Nå vil Statens vegvesen lage kollektivfelt fra Sandstuveien mot krysset. Arkivfoto: Arne Vidar Jenssen

Å stå i morgenkø på E6 inn mot Ryenkrysset er tidskrevende. Nå skal det i alle fall bli bedre for bussene.

RYEN: Nordstrands Blad har tidligere skrevet om planer for kollektivfelt langs Europaveien sørfra inn mot Ryenkrysset, og nå er planen kommet et stykke videre. Det foreligger nemlig detaljregulering.

650 meter

Det er en 650 meter lang strekning fra Sandstuveien mot Ryenkrysset som inngår i planen fra Statens vegvesen.

Allerede før rampen mot Sandstuveien skal bussene få komme seg forbi bilrekkene mot Ryenkrysset. Kollektivfeltet skal lages i en bredde på 3,5 meter.

Støytiltak

Men det er ikke bare bussene det tenkes på i planen som nå er ute på høringsrunde. Det skal nemlig også gjennomføres støyreduserende tiltak for beboere i Libakkveien og Libakkfaret.

Dette til tross for at det ikke forventes noen økt trafikk i forbindelse med tiltaket for kollektivtrafikken. Støytiltaket blir i form av innglassing av verandaer.

Grøntpreg

Saken har vært til behandling i bydelsutvalget på Nordstrand, og her ble det etter bydelsdirektørens innstilling både gitt positive signaler til anlegget og BU ber om at det blir gjort tiltak som gir strekningen et så grønt preg som mulig.

Berører mange

Denne planen vil ikke bare ha konsekvenser for beboere på begge sider av Europaveien, men vil sikkert også glede de mange som hver dag står i kø inn mot Ryenkrysset enten de er i bil eller sitter på buss.

I saksfremstillingen kommer man inn på planer for Ryenkrysset som en gang frem i tid kan bli i tre plan for å lette kjøreadkomsten mot Svartdalstunnellen. Kollektivfeltet regnes ikke å berører dette tredje planet.

Det er ikke sagt noe om når kollektivfeltet skal bygges, men allerede nå beregnes det en anleggstid på 12 måneder.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.