RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil ofre deler av Vestbanen


Stasjonsbygningen på Vestbanen. FOTO: Julie Messel
Stasjonsbygningen på Vestbanen. FOTO: Julie Messel
Plan og bygningskomiteen i Bydel Frogner mener fredningen av Vestbanen er for streng. Lokalpolitikerne mener stasjonsmester- bygningen på Vestbanen kan ofres.

VESTBANEN: – Vi vil be om at Statsbyggs konkurranseprogram for plan- og designkonkurranse i tilstrekkelig grad stiller krav til at Vestbanebygningen blir integrert i planen, men mener stasjonsmesterboligen kan fjernes for bedre å kunne tilpasse ny bebyggelse og arkitektonisk uttrykk i et signalbygg for nasjonalmuseet for kunst, sier Camilla Wilhelmsen (FrP).

Plan- og bygningskomiteen anser at et kontorbygg for UD må kunne oppføres på en mindre sentral tomt enn denne, og at Nasjonalmuseets plassbehov må gis forrang, jfr. den utredning som foreligger i saken, fortsetter hun.

Mye rot

– Egentlig så er det jo så mye rot med denne arkitektkonkurransen at de burde tenke seg om en gang til, men skal de nå gå i gang, så hadde det vært fint om elementene ovenfor hensyntas, sier Wilhelmsen, som er varamedlem til komiteen.

– Jeg registrerer at riksantikvar Nils Marstein er mot å oppheve fredningsvedtaket. Dette kan imidlertid Miljøverndepartementet overprøve politisk dersom de ønsker det. (Det gjorde miljøvernminister Børge Brende i 2003.) Jeg mener også at når man skal bygge et nytt nasjonalt museum i denne klassen så er det dette som må gis forrang. Med all respekt for Utenriksdepartementet, så synes jeg altså ikke at det er nødvendig å legge offentlige kontorplasser til Oslos beste tomt, sier hun til Lokalavisen.

– Terramar har utarbeidet en rapport om plassbehovet for museet på oppdrag fra Kulturdepartementet. Den viser at museet får 7000 kvm mindre enn det de selv sier de trenger. Tomten vil gi museet 57000 kvm over bakken. Videre er det planlagt at UD skal ha 40000 kvm, derav 30000 over bakken.

Når departementet vet at museet vil få plassproblemer om noen titalls år før spaden settes i jorden, så synes jeg at dette vitner om en kortsiktighet vi ikke kan tillate for et slikt viktig prosjekt. Poenget med å bygge et nytt nasjonalt museum må jo nettopp være å kunne ha alt på ett sted, ikke å ha magasiner rundt omkring i byen. Vi bygger da ikke et nytt nasjonalmuseum som skal holde i 50 år?, spør hun.

Riv hele

Bjarne Ødegaard(H), leder av Bydelsutvalget, mener personlig at hele Vestbanen med fordel kan rives før det bygges nytt. Jeg kan ikke se at vi trenger en gammel jernbanestasjon her, uten skinnegang i noen retning. Det beste for byen er at vi gir ordentlig plass til en nytt museum, sier Ødegaard.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere