RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil rushe t-banen


Andreas Behring og Knut-Even Lindsjørn vil ikke vente på Oslopakke3.
Andreas Behring og Knut-Even Lindsjørn vil ikke vente på Oslopakke3.
SV vil ha T-banen til Ahus fortere enn bestemt.

GRORUDDALEN/LØRENSKOG: Oslo SV vil legge press på planene om å forlenge t-banelinje 2 til Ahus og opprettelse av Løren t-banestasjon. I sitt vedtak fra årsmøtet har de fem miljøsatsinger, hvorav disse sakene er en del av satsingene. Oslo SV vedtok også å binde sammen t-banelinjene i Groruddalen.

Vi må rett og slett legge press på planene, sier Knut-Even Lindsjørn, som nå vil ta et initiativ i bystyret.

Vil være føre var

Ønsket SV har er å få penger til regulering og prosjektering av planene, som opprinnelig er vedtatt i Oslopakke 3. Nå skal de mase for å få med de andre partiene.

Å finne penger til prosjektering og planlegging er ikke vanskelig. Kommunen har jo et budsjett på 30 milliarder! sier Andreas Behring.

Får vi til dette blir alt klart til bygging mye fortere. Vi vil fremskynde prosessen, spesielt med tanke på pendlere, ansatte og besøkende til Ahus, sier Lindsjørn.

SV'erne sier de ikke kan sitte på gjerdet og vente.

Det skjer jo ingenting! sier Behring.

De har fått litt blod på tann etter 7,5 minutters rutene på linje 5 kom.

Vi må få fortgang i kollektivsatsingen. Hvorfor skal vi vente med å planlegge til Oslopakke 3 pengene kommer, undres Lindsjørn.

Halvparten av utslippene i Oslo kommer fra bil. Vi må legge til rette for at folk skal velge bane, sier Andreas Behring.

Typisk SV

De to får ikke støtte fra samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp).

Dette er typisk SV. Vedta noe som er vedtatt. Forlengelse av linje 2 og Løren t-bane er vedtatt i 2006. Det hele finansieres i Oslopakke3, sier en oppgitt Peter N. Myhre.

T-baneforlengelse til Ahus gjennomføres i årene 2018-2027, mens Løren stasjon bygges i årene 2010-2017.

Dette er vedtak som ble nesten enstemmig vedtatt av bystyret. Det er satt av 600 millioner til Løren stasjon, sier Myhre.

Når det gjelder debatten om å binde sammen linje 2 og 5, mener Myhre at dette behovet er dekket med buss.

Ingen faginstanser har uttalt at det lønner seg. Tverrforbindelsene dekkes av buss, sier han.

Behring er uenig. Han mener at folk flest velger banen, fremfor buss om de kan og at det er kronglete å komme seg rundt i dalen når passasjerene må bytte transport.

Da må jeg nesten invitere Myhre med på en t-banetur fra Stovner til Furuset, så får vi se hva han mener når han må helt til Tøyen for å bytte bane, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere