Vil satse på bydelsutvalgene

Rina Mariann Hansen og Trond Jensrud mener bydelspolitikerne bør få mer kroner å rutte med. Foto: Anne Marie Huck Quaye

Rina Mariann Hansen og Trond Jensrud mener bydelspolitikerne bør få mer kroner å rutte med. Foto: Anne Marie Huck Quaye

Det mener St. Hanshaugen-beboere Trond Jensrud( A) og partikollega Rina Mariann Hansen som er klare for neste års kommunevalg.

ST. HANSHAUGEN: Trond Jensrud og Rina Mariann Hansen står på henholdsvis 4. og 3. plass på Arbeiderpartiets forslag til bystyreliste til neste års kommunevalg, (som trolig går igjennom, da nominasjonskomiteen er enstemmig) og St. Hanshaugen-beboerne har nok å ta tak i.

Mer penger

– Det er veldig viktig å sikre bydelene bedre økonomi så det ikke bare blir snakk om hvor man skal kutte, sier Hansen som sammen med Jensrud er medlem i St. Hanshaugen Arbeiderparti, samtidig som de jobber daglig i rådhuset og sitter i bystyret.

– Det er en veldig dårlig ide å legge ned bydelsuvalgene, sier Jensrud og refererer til debatten som har gått rundt dette tidligere.

– De aller fleste har jo faktisk bydelen som sitt nærmeste og ofte eneste møte med kommunen gjennom å ta med spedbarn på helsestasjonen, eldresenter og fritidsklubber, sier Hansen.

Best kjent

Politikerne mener det er viktig å gi mer penger til bydelene, slik at de som kjenner bydelen best også får bestemme.

Ofte brukes bydelsutvalget kun som høringsinstans, og har dermed lite reell innflytelse på politiske avgjørelser.

– Det er på flere områder hvor bydelsutvalgene bør få lov til å bestemme. For eksempel vet de gjerne best hvor man bør sette opp en fartsdump, slik at det blir mindre byråkrat og tid. Blir det imidlertid en avgjørelse om å sette opp en slik sperre midt i Kirkeveien, bør selvsagt bystyret ha myndighet til å overstyre dette, sier Jensrud litt fleipete.

Tenk miljø!

Hansen og Jensrud trekker også frem viktigheten av å tenke miljø som en viktig kampsak i valgkampen.

– La bilen stå. Man skal kunne ha bil i byen, men man trenger ikke å bruke den hele tiden, sier Hansen. De mener man bør se på behovene i en sentrumsbydel som St. Hanshaugen, og prioritere kollektivtransport, sykkelstier og miljøvennlige prosjekter fremfor bilen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Nyheter

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag