*Nettavisen* Nyheter.

Vil utkonkurrere bilen

Trikkedirektør Torild Skogsholm vil utvide trikkelinjene helt til Tonsen og Bjerke. Det skal være et bidrag til mindre biltrafikk i Groruddalen.

Bjerke:Tidligere samferdselsminister, Torild Skogsholm foreslår å utvide trikkelinja fra Sinsen til Bjerke og Tonsen. En utvidelse av dagens trikkelinjer skal konkurrere med biltrafikk gjennom Groruddalen.
Dette skal ifølge henne være med på å bedre luftkvaliteten i dalen.
- Trikk er ypperlig når det gjelder kollektivtrafikk. Den lager ingen utslipp og infrastruktur er lett å bygg,e, sier Skogsholm.

Ikke ferdig plan

Ifølge trikkedirektøren er hennes innspill noe å tenke på når det skal jobbes videre med Oslopakke 3.
Det er viktig for oss å melde oss på banen. Jeg mener at dette utspillet kan vurderes videre i forbindelse med Oslopakke 3, med mindre det blir rom til det tidligere.
Skogsholm er klar over at utvidelse av trikkelinjene løser ikke alle trafikkutfordringer i Groruddalen, men mener at også trikkeselskapet har noe å bidra med.
Det kan ses på som et ledd i miljøsatsingen i Groruddalen. Alle må være med og bidra med sine løsninger. Først da kan storsamfunnet tjene på det.

Rimelig løsning

Trikkedirektøren mener at trikkelinjen til Bjerke og Tonsen kan bygges forholdsvis billig og raskt. Hun vil likevel ikke anslå mulige kostnader.
På dette tidspunktet har jeg ingen anslag om kostnadene, men mener at det kan gjennomføres innenfor rimelige grenser. Dette innspillet er kun et alternativ som vi må se nærmere på, sammen med andre som driver utbygging i Groruddalen.
En utvidet trikkelinje vil ifølge henne være en vinn-vinn situasjon.
Dette kan være en hyggelig løsning for alle. Mange mennesker bor på Bjerke og Tonsen, og det er mange som jobber på Aker sykehus. For trikken betyr det flere reisende. Samtidig kan vi få ned noen av de negative effektene av biltrafikken, sier Skogsholm.

Går så det suser

Det er gode tider for Oslo Sporveier. Etter rekordåret i fjor sitter selskapet med et overskudd på 180 millioner kroner. Administrerende direktør Trond Bjørgan har tidligere uttalt at hans ønske er å bruke noe av det overskuddet på nye t-banevogner og infrastruktur. Skogsholm ville ikke spekulere i det hvorvidt noe av dette overskuddet kan brukes til å bygge trikkelinjen til Bjerke.
- Det er bra at Oslo Sporveien sitter inne med midlene som kan brukes til å ruste opp, og ta noen etterslep. Det er flere aktører som bestemmer hvordan midlene skal disponeres, avslutter Skogsholm.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag