RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vinner koreakrigen


Kia Sportage har etter testteamets mening et klart forsprang på SsangYong Korando.
Kia Sportage har etter testteamets mening et klart forsprang på SsangYong Korando. Foto: ALLE FOTO: Øivind Skar
Kia Sportage og SsangYong Korando klarer seg begge bra i terrenget, men på veien drar Sportage ifra.

For de fleste framstår SsangYong fortsatt som noe nytt og ukjent. De få som kjenner til dette koreanske bilmerket forbinder det med store SUV-er registrert som varebiler med grønne skilt.

Men med det økonomiske havariet for få år siden, og salg til indiske Mahindra & Mahindra, fulgte også et ønske om å satse bredere – og dermed inn i personbilmarkedet med SUV-er for folk flest. Korando er en slik bil.

I samarbeid med bladet BIL har vi testet den mot det som trolig blir hovedkonkurrenten; den koreanske nyheten Kia Sportage. De to koster omtrent det samme.

Selv etter en bratt læringskurve, er det ikke til å legge skjul på at SsangYong har et stykke igjen før Korando kan regnes blant de beste i klassen.

Kia Sportage - lett å like

KIA:

Vi tar ikke bølgen for Sportage, men den er lett å like, trygg og ikke minst forutsigbar. Den har minst motoreffekt (136 hk mot 149 hk), men likevel den beste motoren med fin fleksibilitet og godt bunndraget.

Våre målinger underbygger påstanden: Sportage var raskere fra stillestående til 100 km/t enn Korando, samtidig som den drakk en desiliter mindre diesel på mila.

Bedre chassis

Sportage var minst like god som Korando på samtlige områder i testen. Den har et bedre chassis, hvilket i praksis betyr at bilen kjører bedre.

At Kia garanterer syv år med problemfri kjøring (mot fem år hos SsangYong) trekker klart i positiv retning.

SsangYong Korando - designvinner

SSANGYONG:

Den er designet i Italia, og mange vil mene at Korando er blant de lekreste av de kompakte SUV-ene. Men godt design skaper forventninger, og de innfris ikke. Mulig at produsenten også burde overlatt til italienerne å designe chassiset?

Bilen vagger litt, men oppfører seg ganske komfortabelt på god vei. På dårlig vei vet vi imidlertid om mange konkurrenter som klarer seg langt bedre. I kombinasjon med kortpustet motor uten nok turtallspenn, blir kjøring på krevende veier lett anstrengende.

Folke-SUVene beste baksete

Vi liker interiøret i Korando fordi hardplasten ikke ser like billig ut som i enkelte konkurrenter. Bilen har dessuten bra seter foran og testens beste bakseter. Det er faktisk sjelden vi har sittet like bra bak i en folke-SUV. Bare så leit at den som betaler for bilen nesten aldri sitter der.

Korando leveres fra produsent med M+S merkede dekk. I mange land betyr det helårsdekk eller terrengdekk. Slike dekk har altfor mange svakheter og var årsaken til at Korando brukte 27,8 meter på å stoppe fra 80 km/t på tørr asfalt. Sportage stoppet på 24,9 meter. Bremselengder over 25 meter gir automatisk poengtrekk på sikkerhet.

Kia Sportage oppnådde fem stjerner og full score i EuroNCAPs kollisjonstest. Korando er ikke testet.

Fakta og formeninger om testbilene

bil

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere