*Nettavisen* Nyheter.

Vinner koreakrigen

Kia Sportage har etter testteamets mening et klart forsprang på SsangYong Korando. Foto: ALLE FOTO: Øivind Skar

Kia Sportage og SsangYong Korando klarer seg begge bra i terrenget, men på veien drar Sportage ifra.

Klikk på bildet for å forstørre.

De to bilene har få fellestrekk rent visuelt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Med Korando forsøker den koreanske/indiske produsenten å bite seg fast i et voksende marked for kompakte SUV-er.

Klikk på bildet for å forstørre.

Testvinner fordi den kjører og garanteres bedre.

Klikk på bildet for å forstørre.

Godt førermiljø i Sportage.

Klikk på bildet for å forstørre.

Lite å klage over bak rattet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Plass til bagasjeromsgardinen under gulvet, noe bladet BILs testsjef, Tryge Bæra, setter pris på.

Klikk på bildet for å forstørre.

Helt flatt gulv når seteryggen legges ned.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bilen har ryggekamera.

Klikk på bildet for å forstørre.

Korando er ingen terrengbil, men klarer seg likevel bra utenfor veien.

Klikk på bildet for å forstørre.

... og her ble vi stående.

Klikk på bildet for å forstørre.

Sportage har litt større bagasjerom.

Enkel instrumentering.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mange funksjoner betjenes fra rattet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Praktisk oppbevaring.

Klikk på bildet for å forstørre.

Allerede ved nøklene kommer forskjellen i modernitet fram.

Klikk på bildet for å forstørre.

Legg merke til navnet.

For de fleste framstår SsangYong fortsatt som noe nytt og ukjent. De få som kjenner til dette koreanske bilmerket forbinder det med store SUV-er registrert som varebiler med grønne skilt.

Men med det økonomiske havariet for få år siden, og salg til indiske Mahindra & Mahindra, fulgte også et ønske om å satse bredere – og dermed inn i personbilmarkedet med SUV-er for folk flest. Korando er en slik bil.

I samarbeid med bladet BIL har vi testet den mot det som trolig blir hovedkonkurrenten; den koreanske nyheten Kia Sportage. De to koster omtrent det samme.

Selv etter en bratt læringskurve, er det ikke til å legge skjul på at SsangYong har et stykke igjen før Korando kan regnes blant de beste i klassen.

Kia Sportage - lett å like

KIA:

Vi tar ikke bølgen for Sportage, men den er lett å like, trygg og ikke minst forutsigbar. Den har minst motoreffekt (136 hk mot 149 hk), men likevel den beste motoren med fin fleksibilitet og godt bunndraget.

Våre målinger underbygger påstanden: Sportage var raskere fra stillestående til 100 km/t enn Korando, samtidig som den drakk en desiliter mindre diesel på mila.

Bedre chassis

Sportage var minst like god som Korando på samtlige områder i testen. Den har et bedre chassis, hvilket i praksis betyr at bilen kjører bedre.

At Kia garanterer syv år med problemfri kjøring (mot fem år hos SsangYong) trekker klart i positiv retning.

SsangYong Korando - designvinner

SSANGYONG:

Den er designet i Italia, og mange vil mene at Korando er blant de lekreste av de kompakte SUV-ene. Men godt design skaper forventninger, og de innfris ikke. Mulig at produsenten også burde overlatt til italienerne å designe chassiset?

Bilen vagger litt, men oppfører seg ganske komfortabelt på god vei. På dårlig vei vet vi imidlertid om mange konkurrenter som klarer seg langt bedre. I kombinasjon med kortpustet motor uten nok turtallspenn, blir kjøring på krevende veier lett anstrengende.

Folke-SUVene beste baksete

Vi liker interiøret i Korando fordi hardplasten ikke ser like billig ut som i enkelte konkurrenter. Bilen har dessuten bra seter foran og testens beste bakseter. Det er faktisk sjelden vi har sittet like bra bak i en folke-SUV. Bare så leit at den som betaler for bilen nesten aldri sitter der.

Korando leveres fra produsent med M+S merkede dekk. I mange land betyr det helårsdekk eller terrengdekk. Slike dekk har altfor mange svakheter og var årsaken til at Korando brukte 27,8 meter på å stoppe fra 80 km/t på tørr asfalt. Sportage stoppet på 24,9 meter. Bremselengder over 25 meter gir automatisk poengtrekk på sikkerhet.

Kia Sportage oppnådde fem stjerner og full score i EuroNCAPs kollisjonstest. Korando er ikke testet.

Fakta og formeninger om testbilene

bil

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.