RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Visste du dette om Sjølyst-historien?


Varemessen: Fra det opprinnelige inngangspartiet på østsiden av bygget på den populære bilutstillingen i 1964.
Varemessen: Fra det opprinnelige inngangspartiet på østsiden av bygget på den populære bilutstillingen i 1964.
Visste du for eksempel at forgjengeren til NEBB var en maskinfabrikk? At Varemessene før ble holdt på Festningen? Og at bomvaktene på jernbanen sov søtt? Vi gir deg her små, historiske glimt fra Sjølyst-området!

Skabo startet Sjølyst-eventyret

I 1874 kjøpte Skabo en tomt på Tyskestranden (Sjølyst) og flyttet verkstedet sitt dit – fra et lite skur ved Hovedbanen. Dette var starten på industrivirksomheten i området. Thune og NEBB etablerte seg ved siden av Skabo. Alle leverte utstyr til jernbanen og sporveien, og samarbeidet nært med hverandre. Skabo jernbanevognfabrikk var landets største! Det var her de gode gamle Holmenkoll-trikkene ble til. Ordentlige trikker i tre! Utenpå ble de panelt med teak. Ingen tenkte på regnskogene den gangen. Grunnlegger Hans Skabo var den første som produserte jernbanevogner i Norge.

Industriområdet NEBB

Rundt Frogner- og Bestumkilen ble det grunnlagt flere mekaniske verksteder ved århundreskiftet. Etterkommerne lever og blomstrer fremdeles, som viktige bestanddeler i store konsern.

Forløperen til virksomheten på NEBB-tomten, der Sjølyst allé er i dag, var Frognerkilens Fabrik, opprettet i 1874. De laget landbruks- og andre maskiner, drev støperi og laget maskinsøm. I 1880-årene fant de sin virkelige nisje; å produsere elektriske maskiner. Den første laget de i 1881.

I 1894 fikk de nytt navn; Norsk Elektrisk AS. Ti år etter fusjonerte de med Brown Boveri, og ble hetende Norsk Elektrisk & Brown Boveri AS – med andre ord NEBB, som siden ble en del av ABB; Asea Brown Boveri. I 1995-99 ble industriområdet NEBB utvidet med kontorbygg, hotell og butikker på Sjølyst Plass 1, 2, 3 og 4. Hovedkontoret havnet i Karenslyst allé 20. og i Skabos vei 4.

Vår Bank og Forsikring AS kjøpte siden byggene, som i dag er en del av Sparebank 1 Livsforsikring AS. I dag er det bl.a. Veidekke, Norsk Moteforum AS, Deloitte & Touche DA og Sjølyst Utvikling som holder til i husene.

Varemessen stilte ut norske produkter

Norges Varemesse har vært vertskap for de største messesuksessene vi har hatt gjennom 86 år. 40 av disse årene utspant seg på Sjølyst. De spilte en nøkkelrolle i presentasjon og utvikling av landets næringsliv, både i hjemlandet Norge og utenlands. Behovet for en norsk varemesse oppsto etter 1. verdenskrig, da landet nesten ble oversvømmet av utenlandske varer. De første riksmessene foregikk på Festningen, men i 1962 flyttet de til Sjølyst.

I 1949 ble grunnsteinen til nybygget på Sjølyst lagt ned av ordfører Rolf Stranger. I 1963 kunne kong Olav åpne den første messen i eget messehus. Det ble mektig populært, antall messer bare økte. I 1970 ble det arrangert hele 24 messer her. I 1999 ble det satt rekord med 42 messer. Det var motemesser, tekniske messer, Landbrukveka osv. Båtmessen ble et sikkert årlig vårtegn.

I 1984 ble Messehallen rammet av brann, men "Sjøen for alle" ble likevel holdt bare ti dager etter. Gjenoppbyggingen gjorde det mulig å arrangere flere messer på en gang. I august 2002 - etter 40 år på Sjølyst, flyttet Norges Varemesse til nye lokaler i Lillestrøm.

Kuriositet!

I 1973 kom Thor Heyerdahls sivbåt RA tilbake til Norge – i elendig forfatning. Oslo hadde ingen lokaler som kunne ta imot båten. Varemessen stilte D-hallen til rådighet, og her ble båten restaurert av indianere fra Peru.

Thune + Eureka

Andreas Lauritz Thune etablerte en bedrift på den andre siden av jernbanelinjen; Thunes Mekaniske Værksted AS. Det var ikke småting som ble produsert her. Store maskiner til papir- og celluloseindustrie, dampkjeler og lokomotiver! Det dundret i bolter og freste i sveiseflammer. I 1960-årene ble Thune og nabofabrikken Eureka Mekaniske Verksted (som laget pumper) en del av Kværner Industrier. I 1969 fusjonerte de og ble Thune Eureka. I 1976 flyttet de til Lier.

Trafikktrøbbel

Ved århundreskiftet tøffet jernbanen forbi Skøyen i plan med Drammensveien. Ved krysningspunktet satt det bomvakter, som stadig falt i søvn, iølge de historiske ryktene. Det var langt mellom togene, fo rå si det sånn, og det hendte ikke så mye. Fort gjort å sovne da... Med tiden ble det svært mye mer trafikk, og jernbanen og Drammensveien ble lagt i hvert sitt plan.

Trafikkproblemene ved jernbanebrua på Skøyen er ikke noe nytt. I dag består området av moderne boligblokker, kontorbygg og restauranter og treningssentre. Et moderne område der det urbane Oslo starter i vest. Sjølyst har vel hatt byens største utvikling de siste tiårene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere