Vogts gate blir «ny»

Ingvild Gjerdsjø, Inger Haug og Knut Nygaard må holde ut i et år til med bulder og brak i Vogtsgate. FOTO: LARS ROAR RUD

Ingvild Gjerdsjø, Inger Haug og Knut Nygaard må holde ut i et år til med bulder og brak i Vogtsgate. FOTO: LARS ROAR RUD

Knut Nygaard og naboene i Vogts gate 56 må lide seg gjennom minst et år til med bulder og brak.

TORSHOV: Østkantavisa har tidligere skrevet om at Vogtsgate på Torshov er i meget dårlig forfatning. 29. april ropte Helge Stoltenberg et varsku. Han pekte på håpløse forhold for trafikantene. Men hvordan fortoner livet seg for dem som bor langs Vogtsgate? Det vet Knut Nygaard alt om.

– Vi opplever veldig mye risting. Alle hullene og dumpene er svært plagsomme for oss som bor her. Slik er det sikkert for mange andre også, sier Nygaard som er styreleder i sameiet.

Roper varsku

– Hver gang et tungt kjøretøy havner i en dump, rister vi i sengene våre og skapdørene dirrer, forteller Nygaard.

Inger Haug og Ingvild Gjerdsjø skriver under på Nygaards beskrivelse.

– Det er plagsomt, men vi er jo blitt vant til det, sier styrekollegene.

Skadelig

De har bodd på Torshov i 3-4 år, og opplever at ristingen bare er blitt verre og verre.

– Det er fortvilende at dette skal gå ut over bomiljøet til folk på Torshov. Det gjør noe med holdningene våre også. Jeg er fan av trikken, men jammen blir vi plaget av den også, sier Nygaard.

Han etterlyser konkrete planer fra kommunen om utbedring. Østkantavisa tok først kontakt med Samferdselsetaten, men der får vi til svar at de ikke har noe ansvar i gater hvor det går trikk.

«Jernbaneverket»

Etter omorganiseringen av Oslo Sporveier, er det selskapet Kollektivproduksjon AS (KTP) som er det lokale «jernbaneverket» for trikken i Oslo. Banesjef Knut Fjeldbu kaller Vogtsgate for «skrekk og gru». KTP er fullstendig klar over den dårlige tilstanden, forsikrer han.

– Vi har gjort reparasjoner over en lav sko helt fra tælen gikk. Det er mye tyngre medisin som må til. Skinnene har sunket ned. Hvis det skal bli bra, må hele traseen fundamenteres, sier Fjeldbu.

Gammelt og slitt

Vogtsgate er ikke unik. Sprekkdannelser preger hele trikkenettet i Oslo, forteller banesjefen.

– Dette er gamle løsninger fra syttitallet, hvor man bygde uarmert betongplate med spor på toppen. For å justere det riktig, la man tørrmørtel under skinna. Over tid knuser betongen, og skinna synker ned. Problemet er spesielt der hvor det går mye biltrafikk og buss i samme gate, sier Fjeldbu.

Topp prioritet

KTP har planer om å totalrehabilitere Vogtsgate fra Biermannsgate til Åsengata. Håpet er å få satt igang til neste år, sier banesjefen.

– Strekningen står øverst på vår prioriteringsliste. Går det som vi håper, får vi tatt den øverste delen til neste år. Vi må ta forbehold om at finansiering kommer på plass, sier Fjeldbu.

Han forteller at ny fundamentering gir langt mindre risting for beboere langs slike strekninger.

– Nye spor blir kapslet inn i gummi. Vi har gjort dette på Briskeby og i Grensen. Målingene viser veldig gode resultater, sier han.

Knut Nygaard reagerer med glede når Østkantavisa forteller ham om planene til KTP.

– Dette var en kjempenyhet. Gledelig at de tar tak i dette. Vi får bare lide oss gjennom ristingen et år til. Dette vil gjøre bomiljøet vårt bra, avrunder Nygaard.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.