Volvos beste bil

S60 er den beste Volvo-en vi noensinne har kjørt. Det skyldes at Volvo endelig har fått skikk på styringen.

S60 er den beste Volvo-en vi noensinne har kjørt. Det skyldes at Volvo endelig har fått skikk på styringen.

Volvos nye S60 er ikke bare Volvos sikreste og mest avanserte bil så langt. Den er også den klart beste å kjøre

En lekker bil, som sammen med kommende stasjonsvogn og SUV-en XC60 kommer til å gjøre Volvos 60-serie til en bestselger i Norge.

Også nye S60 har den kupeliknende formen.

Volvos nye S60 kan gjenkjenne fotgjengere og bilen bremses ned slik at påkjørsel unngås.

På avstand har gammel og ny S60 klare likhetstrekk.

Lyktene er helt annerledes.

Men interiøret er klart Volvo-nøkternt.

Opprinnelig var midtkonsollen designet for å gi inntrykk av nordisk minimalisme. Det gjelder ikke like mye lenger.

Volvo har startknapp, men ikke nødvendigvis trådløst.

Også passasjersetet foran kan legges flatt.

Bilens dempere kan stilles i tre trinn.

Kamera som varsler om noen er i bilens blindsone.

Merk deg S60, Volvos nyeste modell. Den følger i sporene til populære XC60 og bygges over samme tekniske lest.

Stor sedan, sier du? Ingen kjøper vel slikt. Når kommer stasjonsvogna?

Naturligvis har du rett. Stor bil i Norge er lik stasjonsvogn med dieselmotor. Eller SUV. Men om et halvt år kommer V60, stasjonsvognutgaven av det som etter vår mening er Volvos klart beste bil så langt.

Den nye 60-serien er også den opplagt sikreste når den utstyres med radar og kamera, knyttet til avansert elektronikk som ikke bare gjenkjenner fotgjengere, men bremser ned bilen til stillestående om farten i utgangspunktet er under 35 km/t. Er farten høyere bremses bilen ned tilsvarende.

Det betyr at om man skulle være så uheldig å komme farlig nær noen i vanlig byfart, er sjansen for at de unngår å bli påkjørt eller overlever påkjørselen stor. Litt avhengig av hvilket land man tar som utgangspunkt, så utgjør fotgjengere en stor andel av alle trafikkdrepte. I Sverige er andelen 16 prosent, i USA 11 prosent, i Tyskland 13 prosent og i Kina 25 prosent. Derfor mener Volvo at de med ny teknologi bringer sikkerheten et langt skritt videre.

Volvo har gjennom årene vært blant storselgerne i Norge. Først var det PV, så Amazon, dernest 140/240-serien etterfulgt av 740/940, 850 og nå V70 som landets nest mest kjøpte personbil i april.

Vi våger påstanden om at når nyttårsrakettene sender 2011 inn i 2012, står Volvos 60-serie høyt oppe på listen over bestselgere i Norge, og øverst på Volvos liste.

Hva slags bil snakker vi om?

I første omgang en gjennomdesignet Volvo sedan med fire dører og ganske annerledes å se på enn de fleste av konkurrentene. Mot slutten av året er bilen også her som stasjonsvogn uten at noen av de andre modellene forsvinner.

I bunnen for S60 finner vi Volvo XC60/V70/S80 - hvilket betyr at den også bygges over samme lest som Ford Mondeo.

Hvordan er den å kjøre?

Bedre enn noen annen Volvo fordi Volvo endelig har fått skikk på styringen. Den kjører like godt som Mondeo, noe som er en meget flatterende sammenligning for Volvo. Vi blir aldri lei av å kjøre denne Forden, men nå kan vi jo bytte den ut med Volvo.

Styrefastheten kan reguleres i tre trinn (hold deg unna mykeste), samtidig som chassiset også har tre dempergrader. Toppmodellene kommer med firehjulsdrift.

Hva har den under panseret?

Fem bensinmotorer (150 til 304 hk) og tre dieselmotorer (115 til 205 hk) blir tilgjengelig. Den minste dieselmotoren (1,6 liter/115 hk) kommer først neste år.

D3 diesel (ny femsylinderet 2,0 liter som yter 163 hk og slipper ut 138 gram CO2/km er den mest interessante modellen - etterfulgt av T3 bensin (150/180 hk). Alle tre koster godt under 400.000 kroner.

Hva gjør den spesiell?

Alle de fikse sikkerhetsinnretningene som muligens gjør S60 til verdens sikreste bil både for dem som sitter inne i bilen og for dem som beveger seg på utsiden.

Hva er bilens svakheter?

Dessverre er altfor mange av sikkerhetsløsningene, som fotgjengergjenkjennelse med autobremsing, ekstrautstyr.

Hvem passer den for?

Alle som vil ha en sikker bil med sosial aksept i så godt som alle lag av befolkningen. Her har Volvo, sammen med Volkswagen, nærmest en magisk posisjon.

Hva koster den?

Dette er de mest interessante variantene så langt:

  • 150 hk bensin – kr. 349.900,-
  • 163 hk diesel – kr. 384.900,-
  • 180 hk bensin – kr. 389.900,-
  • 203 hk bensin – kr. 484.900,-
  • 205 hk diesel – kr. 487.900,-

Dette blir bestselgeren, men den kommer først neste år:

  • 115 hk diesel – kr. 314.900,-

Konkurrenter?

Særlig Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, men også alle familiestore biler priset fra 300.000 kroner og oppover.

Når i Norge?

I august. Stasjonsvogna kommer til jul.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag