Gå til sidens hovedinnhold

Dyrt drivstoff ikke bedre

Du får lite igjen for å velge bensinstasjonenes superdrivstoff, som Shells V-Power og Statoils Ultima.

Flere drivstoffselskaper har de siste årene innført nye drivstoffvarianter. Markedsføringen fra de ulike selskapene går i flere retninger, for eksempel ved å antyde at nyhetene skal gi fordeler som mer kraft, lavere forbruk eller forlenge levetiden til motoren.

Disse fordelene skal oppnås ved at drivstoffet, som i hovedsak er helt vanlig bensin og diesel, tilsettes spesielle stoffer (additiver).

Les også: Gi gass - spar drivstoff

Eksempler på slike drivstofftyper her i Norge er for eksempel Shell V-Power (95 oktan) og V-Power Racing (99 oktan) samt Statoil Ultima. Begge disse koster rundt 30 øre mer per liter enn vanlig blyfri bensin. (De norske variantene har ikke nødvendigvis samme spesifikasjoner som de testede.)

Innfrir ikke
En stor undersøkelse gjennomført av det britiske magasinet «Whatcar?» viser imidlertid at de dyrere variantene de har testet i liten grad innfrir løftene fra produsentene.

Magasinet har testet de dyrere variantene av både bensin og diesel på flere typer biler – fra moderate 1,4-litersmotorer opp til en rask VW Golf GTI.

Testene er gjennomført med en erfaren testsjåfør på en nøye fastsatt rute, og avansert måleutstyr er brukt for å få nøyaktige resultater.

Konklusjonen er at sparegevinsten i de aller fleste tilfeller er innenfor det som anses som normal feilmargin. Med andre ord: Drivstoffet koster mer, uten å gi merkbart mer tilbake.

«Whatcar?» har også gjennomført langtidstester av de dyrere variantene, men også her er gevinsten knapt målbar.

Knapt målbart
Mellomakselerasjonstester med GTI-Golfen viser dessuten at det er fint lite å hente i form av ekstra kraft når bilen fylles med Shell V-Power 99-oktan i stedet for vanlig blyfri bensin.

I Norge er Shell det drivstoffselskapet som har vært mest aktiv i markedsføringen av slike drivstofftyper. Informasjonssjef Jacob Olsbø tar «Whatcars?» testresultater med stor ro.

- Vi har aldri markedsført Shell V-Power med at det skal spare drivstoff. Tilsetningene i V-Power 95 oktan skal fjerne avleiringer og gi jevnere og penere motorgange, sier Olsbø.

- Men V-Power Racing 99 oktan er markedsført som Ferrari-drivstoffet som skal gi bedre akselerasjon. En VW Golf GTI går ifølge «Whatcar?»-testene ikke nevneverdig fortere med dette drivstoffet enn med vanlig 95 oktan?

- I de testene vi har gjort, har vi påvist at akselerasjonen er bedre med V-Power Racing 99 oktan enn med Shells normale 95 oktan blyfri bensin. Dette er tester som er gjort på en flåte av over 50 biler som er kjørt gjennom flere måneder, sier Olsbø.

Hvor stor forskjellen i akselerasjon er i Shells tester, vil drivstoffleverandøren ikke oppgi.

Påstanden om økt levetid er ikke sjekket i «Whatcars?» drivstofftest. Hele testen kan du lese her (på engelsk).

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken