Gå til sidens hovedinnhold

Dette er ei bru på E6

Slik er standarden mellom to av Norges største byer. - Det er en skam, sier Norges Transporteierforbund.

Gå til Nettavisen Motor

Det finnes mange ulykkespunkt langs E6, med smale strekninger og passasjer.

Et av de belastede punktene går fra fra Vindalsliene og gjennom Soknedal til Korporalsbrua. Her har hovedveien lav standard sett i forhold til trafikken.

KÅRING: Norges verste vei. Fortsett å sende inn bilder, flere finalister vil bli kåret.
Trykk her og send bilde (husk begrunnelse og veinavn)

- Denne strekningen skal påbegynnes i slutten av Nasjonal Transportplans (NTP) planperiode 2013. Det er store behov for at utbedring bør skje før, og vi har ikke tenkt å gi oss med å prøve å få veistrekningen inn tidligere i statsbudsjettet, sier ordfører i Midtre Gauldal kommune Erling Lenvik til Nettavisen.

Les også:- Veiene er blitt mye verre

- Flere tiår gammel bru
På denne strekningen ligger det også en bru på E6 rett før Soknedal sentrum.

- Dette er en bru ved Soknedal E6 noen mil sør om Trondheim. Brua er i dårlig forfatning og armeringsjern stikker fram på begge sider av veibanen, under er også armering blottlagt. Ifølge vogntogsjåfører jeg kjenner er det ikke mulig å møtes med to vogntog på brua. Dette er standarden mellom to av Norges største byer, sier Svein Reinert Nilsen, som er engasjert i veistandarden på E6 og som har tatt bildene av brua.

Ordfører Lenvik sier at det finnes store utfordringer på denne veistrekningen, og brua er en del av dette. - Her er det mye og tung trafikk, sier Lenvik.

Han forteller at det er kun plass til én lastebil om gangen på brua, som er en del av den faste ruten for langtransport mellom Oslo og Trondheim.

- Her må noe gjøres med denne brua, og standarden på veien må løftes opp til dagens nivå. Jeg vet ikke hvor gammel brua er, men den begynner å bli nokså gammel og har stått der så lenge jeg kan huske - uten at noe er blitt gjort, sier Lenvik.

Ved brua oppstår det stadig flaskehalser.

- Spesielt om sommeren, når det er ekstra mye trafikk, hvor kø dannes helt inn mot sentrum. Dette er veldig utfordrende utgjør en fare for både bilister og myke trafikanter, sier Lenvik.

- Dette må utbedres, sier han.

Les også:Mil etter mil med dårlig vei

- En skam
- Det er en stor skam at brua er slik ho er, og at heller ingenting har blitt gjort med veistrekningen fra Vindalsliene og gjennom Soknedal til Korporalsbruasier, sier Terje Pedersen, organisasjonssekretær i Norges Transporteierforbund til Nettavisen.

Han mener at Vegvesenet bør ha bedre kontroll og oversikt over veiene. - Jeg mener at ansvaret blir pulverisert. Brua er slitt helt ned på armeringsjernet, og det har vært mang en diskusjoner blant lastebilsjåførene om hvorvidt man en dag faller igjennom hele brua, sier Pedersen.

Han forteller at slik har brua stått i flere tiår.

- Det er vel slik at den følger standarden som Vegvesenet setter, og dette er nok en helt annen standard enn hva vi ønsker, sier Pedersen.

Han frykter at rustangrepet er blitt stort.

- Jeg har ofte lurt på når det blir farlig å kjøre over brua. Spesielt med all tungtransporten, sier Pedersen.

Les også:- Slutt med selvskrytet

- Er sikkerhetsmessig forsvarlig
- Brua er trygg. Vegvesenet foretok en spesialinspeksjon av brua i fjor, og da ble den betegnet som sikker. Ifølge tiltaksplanen vår skal vi sette i gang arbeid på brua neste år, sier sjefingeniør i Statens vegvesen region midt Arne Gussiås til Nettavisen

Han forteller at Vegvesenet er klar over at det er skader på brua. - Men dette dreier seg om vedlikeholdsskader, og utgjør ingen fare for sikkerheten, sier Gussiås.

Ordfører Lenvik frykter at det har gått for lang tid siden Vegvesenets inspeksjon.

- Jeg kommer til å ta opp om de trenger jevnligere kontroller, man ser jo at rusten har utviklet seg. Det betyr jo at det vil gå minst to år mellom inspeksjon og utbedring, sier Lenvik.

Han forteller også at han har ikke hørt noe om at Vegvesenet skal utbedre brua neste år. - Jeg håper at planene blir iverksatt, sier han.

- Vi har ikke tid til vente lenger
Lenvik forteller at ifølge NTP planlegges det en ny E6 østsida av Soknedal som går utenom byen og brua. Arbeidet skal da påbegynnes i 2013.

- Men det er ikke ønskelig at ting skal stå stille her helt fram til da. Noe må gjøres nå. Vi ønsker å ta en dialog med veivesenet om dette, spesielt angående en oppgradering av brua, sier Lenvik.

Å kjøre utenom E6 via brua og Soknedal, er heller ingen god løsning. – Spesielt ikke for tungtransporten, for man havner bare på fylkes- og kommuneveier som er veldig smale, sier Lenvik.

Lenvik legger til at deler fra Soknedal og sørover er blitt utbedret.

- Statistikken viser langt færre ulykker etter utbedringen, og dette sier meg at vi må utbedre de strekningene som trengs for å få ned ulykkestallene.

- Jeg er nå utålmodig, vi har jobbet med E6 lenge sammen med nabokommunene. Vi har ikke tida til å vente lenger, vi må utbedre de strekningene som gjenstår i Midtre Gauldal, sier Lenvik.

Les også:Derfor er Sverige bedre enn oss

KÅRING: Norges verste vei. Fortsett å sende inn bilder, flere finalister vil bli kåret.
Trykk her og send bilde (husk begrunnelse og veinavn)

Kåring av Norges verste vei
I fjor kåret Nettavisen Norges verste vei. Vinneren - eller rettere sagt - taperen ble riksvei 60 Innvik-Olden i Stryn kommune i Sogn og Fjordane.

Les mer:Dette er Norges verste vei

I ettertid har Innvik-Olden fått mye oppmerksom i media, hvor strekningen også ble prioritert i den gjeldende NTP, hvor det ble bevilget 10 millioner kroner da regjeringen delte ut penger i vinter. Men totalt trengs det 450 millioner kroner å utbedre riksvei 60.

Nettavisen skal nå kåre Norges verste vei 2009. Vi ber leserne sende inn bilder, hvor flere finalister vil bli kåret.

Det siste fra Nettavisen Motor:

Vil ha tøffere jenter

Se lesernes villeste skiltbilder

- Det står en Honda i gangen

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Reklame

Siste sjanse: Salg på Pyton-helt, Pondus og mye annet

Kommentarer til denne saken