Gå til sidens hovedinnhold

Slik blir det når E6-kaoset er over

Etter to nye år med lange køer, blir resultatet mye bedre.

ESPA (Nettavisen): Nettavisen skrev tirsdag om de enorme utbyggingene som for tiden foregår langs E6 nord for Minnesund, der det i løpet av en treårsperiode skal fyres av ikke mindre enn 9000 salver sprengladninger mens man bygger ut en ny firefelts motorvei og dobbeltsporet jernbane samtidig.

Byggearbeidet og sprengningen fører til store trafikale utfordringer, og svært mange midlertidige stenginger.

Les også: Her blir det kaos i to år til

Men når arbeidet endelig blir ferdigstilt, der motorveien er først ute i juletider 2014, blir ting også langt bedre.

Vil kunne gi store tidsbesparelser

Den 22 kilometer lange strekningen får 100 km/t fartsgrense, og doblet kapasitet i forhold til trafikkmengde.

- Tidligere har det vært skiltet 80 km. i timen på denne 21 km. lange strekningen. Forutsatt at du har kjørt i skiltet hastighet, har du brukt 15 minutter og 47 sekunder på denne strekningen. Med 100 kilometer i timen, som det blir da firefelten åpner, bruker du 12 minutter og 38 sekunder dersom du kjører i fartsgrensen, sier kommunikasjonsansvarlig Einar Søberg i Statens vegvesen til Nettavisen.

- En ting er den konkrete strekningen vi bygger nå, men noe annet er om en regner med de strekningene som allerede er åpnet. Strekningen langs Mjøsa er jo den siste utbyggingsstrekningen mellom Gardermoen og Kolomoen. Og i forhold til kjøretid på den 66 kilometer lange strekningen mellom Gardermoen og Kolomoen, har det vært forsinkelser i forbindelse med helger og ferier. Så det er jo disse kjøreturene hvor flest trafikanter vil spare kjøretid, sier han.

Når strekningen er ferdig utbygget vil det være sammenhengende motorvei fra like sør fra Hamar og hele veien til Oslo, mens utbyggingen trolig vil fortsette nordover når prosjektet er ferdig.

Byggearbeidene går blant annet forbi en av Norges mest kjente bensinstasjoner, bollegiganten på Espa. Her fryktet man i utgangspunktet utbyggingen, men nå er det nesten bare glede å spore.

- Vi hadde regnet med at omsetningen skulle gå ned betydelig under utbyggingsperioden, men vi har faktisk økt. Men så har vi også et veldig godt forhold til utbyggerne, som kan komme hit og få gratis kaffe og kjøpe boller, sier eier Eierne Rune Gulbrandsen til Nettavisen.

Han gleder seg likevel veldig til veiutbyggingen blir ferdig i løpet av 2014.

- Vi trodde det i praksis bare kom til å bli et kryss her, men det blir en veldig flott plass, vi blir liggende over veien med avkjøringer i begge retninger, og brua over veien skal lyssettes flott. Det blir en flott rasteplass! sier Gulbrandsen.

Les også: Denne bensinstasjonen selger nesten ikke drivstoff

Mer enn bane og motorvei

Langs veien vil det naturlig nok bygges både rasteplasser, og ikke minst en enorm sykkelsti.

«Mjøstråkk» er en 250 kilomenter lang gang- og sykkelsti som går rundt hele Mjøsa, og som en del av utbyggingsprosjektets «avbøtende tiltak» vil dagens jernbanespor omdannes som en del av denne veien. Dette vil derimot ikke stå klart før i 2016, etter at trafikken er lagt over til den nye jernbanestrekningen høsten 2015.

Det legges også opp til at strandsonen skal tilgjengeliggjøres for folk flest, både med en rekke krysspunkter og «opparbeidelse av strandsonen».

Under kan du se en animasjon av hvordand et blir i området.

HTML EMBED
Reklame

NÅ: 60 % på kule badebukser

Kommentarer til denne saken