Gå til sidens hovedinnhold

Sterkt fra Polaris

Trondheimsselskapet leverer bra i et tøft mediemarked.

Polaris og konsernsjef Per Axel Kock leverer sterke resultater i tredje kvartal.

Det trondheimsbaserte medieselskapets resultat før skatt er på 32 millioner kroner av en omsetning på 431 millioner kroner. Polaris' omsetning økte med 8,4 prosent fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år.

Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) var på 53 millioner kroner, i mot 39 millioner kroner i fjor. EBITDA-marginen er økt til 12,4 prosent, fra 9,7 prosent i fjor.

- Resultatfremgangen skyldes hovedsakelig økte annonseinntekter, spesielt i digitale kanaler. Kostnadsveksten er marginal, skriver konsernsjef Per Axel Koch i en melding.

Kjøpsvillig
NA24/Propaganda24 har tidligere skrevet at Polaris er interessert i å kjøpe deler av Edda Media.

Etter det NA24/Propaganda24 kjenner til, skal det trondheimsbaserte mediehuset Polaris Media ha sjekket muligheten for å fremlegge et formelt bud på mediekjempen Edda Media. Sistnevnte eies av det hardt rammede britiske mediehuset Mecom, som tidligere har solgt unna Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke til Polaris.

- Det har jo vært spekulert i det en stund. Det er ikke riktig av meg å kommentere dette konkret, sa konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media til NA24 da vi spurte ham om oppkjøpsryktene.

Flere sammenslåinger
Det norske mediemarkedet er i endring, etter at finanskrisen rammet bransjen hardt. I tillegg til dette skjer det en strukturell endring i bransjen på grunn av påvirkningen fra internett. Summen av dette har ført til en restrukturering av mediebransjen, hvor ekspertene venter flere sammenslåinger.

Kommentarer til denne saken