RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik finansierer klubben drømmeprosjektet

Sist oppdatert:
Breddeklubb samlet inn nesten tre millioner kroner med enkel nettløsning. Nå kan din klubb gjøre det samme.

Ny bane, nytt klubbhus, nytt anlegg - dette er drømmene til mange tusen idrettslag rundt omkring i Norge. Den norske løsningen VisualFunding.com kan gjøre drøm til virkelighet. 

Løsningen er enkel og gir en unik mulighet til å presentere innsamlingsprosjektet visuelt.

Andelskartet som viser hvor mange andeler som er solgt. Kjøperne velger selv hvilken rute de vil ha og bilde.

Nettsiden ble startet ut fra et brennende ønske om å hjelpe foreninger som har behov for å samle inn penger til både små og kjempestore prosjekter. 

Selv om løsningen er brukervennlig og 100 % nettbasert, så drar de gjerne klubbene i gang. 

- Vi er alltid klare til å hjelpe dersom noen trenger det, sier Dag Henrik Saxe Bratlie, daglig leder i VisualFunding.

Fra gammel grus til drømmebane

For Øvrevoll Hosle IL er målet å bytte ut en gammel grusbane med en kombinert kunstgressbane til fotball i sommerhalvåret og kunstis til bandy om vinteren. 

Men prislappen på 30 millioner kroner virket uoverkommelig. 

ØHIL ga likevel ikke opp. Med momskompensasjon og forventet støtte fra Norsk Tippings manglet man “bare” 12 millioner. 

Klubben bestemte seg for å forsøke samle inn tre millioner i egenkapital før de skulle søke kommunen om resten.

- Vi diskuterte mange løsninger, som dør-til-dør innsamling i nabolaget. Utfordringen er at færre har kontanter liggende, samtidig som det kan være en litt stor terskel å vippse tusen kroner der og da, sier Eivind Thorne, som er leder for prosjektgruppa i ØHIL.

Naboklubben Jar hadde brukt norske VisualFunding, og ØHIL bestemte seg for å prøve de også. 

- Løsningen er veldig bra og oversiktlig - både for de som gir og for oss som samler inn. Vi fikk en bra illustrasjon av prosjektet og side med informasjon, sier Eivind Thorne, som er leder for prosjektgruppa.

Det var også viktig å kunne spre informasjon om prosjektet og innsamlingen via nettsider og Facebook, noe som er enkelt med VisualFunding. 

Over all forventning

I løpet av et halvt år med aktiv promotering av innsamlingssiden, både dør-til-dør og på nett, hadde klubben så og si nådd målet sitt: 2,7 millioner er samlet inn til prosjektet.

- Wow! var responsen fra klubben. Selv om de selv hadde satt seg målet, gikk innsamlingen ved bruk av VisualFunding over all forventning.

Innbetalinger overføres straks

Klubben mottar innbetalingene underveis, etter et gebyr på 4,9% + 9 kroner per andel solgt, og trenger ikke vente til alle andeler er solgt. Dette er en kjempefordel, og man kan sette seg et stort mål, slik som ØHIL, uten å angre dersom responsen uteblir.

- Vi benytter Stripe som betalingsløsning, det er både enkelt og trygt,  sier Saxe Bratlie, i VisualFunding. 

Fortsatt selger ØHIL andeler i ny og ne, selvom klubben ikke er like ivrig på å sende ut oppdateringer. Klubben venter nå på svar fra kommunen på sin søknad om støtte. Midlene fra innsamlingen er uansett svar allerede på klubbens bankkonto.

Lettvint å bruke

- Administrasjonen av andelsløsninger har tatt mindre tid enn fryktet. Alt lå i portalen på nett, og vi slapp å håndtere cash og gå i bank, sier Thorne.

Noen av innbetalingene kom som overføringer fra sponsorer, som klubben så lett la inn på andelsoversikten. 

En annen fordel var at løsningen gjør det lett å rapportere inn gaver for skattefradrag. 

Besteforeldre kan bidra

- Vi så at det også var folk langt unna som kjøpte andeler, for eksempel besteforeldre som vil at barna skal ha et bra idrettsanlegg. Det som er fint også er at innsamlingen kan ligge ute så lenge som man vil, sier Thorne.

Høres dette ut som noe for din klubb? Det er lett å registrere seg nå, så har du noe konkret å vise frem til resten av klubben. 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere