Gå til sidens hovedinnhold

Ekspertene lurer deg

Det finnes alltid «eksperter» som mener de kan fortelle deg alt om trening. Men hva er din garanti for at det stemmer?

(SIDE2): Her er en liten oversikt over typiske råd du bør passe deg for:

«Man skal ikke trene kondisjonstrening, for da blir man tynn»

Dette er feil. Musklene dine vil bare bli mer definerte og harde av å trene typisk kardiovaskulær trening, som løping eller sykling. Ved å trene kondisjons- eller fettforbrennende trening i 20-30 min. vil man ikke oppleve muskeltap. Derimot bør man ikke trene fettforbrenning mer enn man trener oppbyggende vekttrening, og altså ikke lenger enn 20-30 min. om gangen HVIS ønsket er å bli større.

«Doping er ikke farlig, bare man vet hva man gjør»

Dette er ofte et utsagn fra personer som selv selger eller har interesse av bruk av medikamenter. Ikke la deg lure, selv om de skulle ha aldri så mye erfaring fra bruk på egen kropp.

«Tren ikke oftere enn tre ganger i uken, ellers får du ikke fremgang»

Generelt sett er ikke dette nok, selv om det for noen skulle holde. La deg derfor ikke lure til å tro at DU ikke kan trene mer enn tre ganger i uken.

«Det er best å trene om morgen»

Fettforbrennende trening kan fint og helst utføres om morgenen, før magesekken fylles opp. Tung vekttrening bør derimot ikke utføres før du har fylt opp kroppens matlager. Når man i tillegg ikke skal trene rett etter at man har spist, sier det seg selv at man må vente til litt utpå dagen.

«Spis mat rett før du trener, så du har noe å løfte med»

Etter at du har spist vil blodsirkulasjonen til tarmene og de indre organene involvert i fordøyelsen øke, noe som igjen vil gi mindre blod tilgjengelig til å forsyne musklene. Dette vil igjen gi et resultat som ikke er ønskelig, nemlig mindre kapasitet for fysisk arbeid.

Konklusjon: Ikke spis rett før du trener!

«Tren mage hver gang du trener»

Magemuskulaturen trenger som alle andre deler av kroppen hvile. Tren derfor ikke magen mer enn annenhver gang du trener.

«Det er greit å spise dårlig så lenge du trener hardt»

Det er ikke sunt å spise dårlig selv om du trener. Jo mer du trener, jo viktigere er det med riktig næring. I hvert fall hvis du vil ha noe igjen for de timene du legger igjen på treningen.

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?

Kommentarer til denne saken