Gå til sidens hovedinnhold

Forbrukerekspertene svarte deg om båt

Båtfolket drømmer om vind i seilene, men du kan ende som skipbrudden før båten er på vannet. Se hva ekspertene svarte.

Månedens tema i Nettavisens faste nettmøter med forbrukerekspertene i Help Forsikring var ”båt”.

Les nederst i artikkelen hva ekspertene svarte.

Les presentasjonen av Help-teamet her.

Ble lurt av båtselger
Nettavisen skrev mandag om ”Oddvar” som føler seg lurt etter å ha kjøpt en luksuriøs cabincruiser. Selger hadde ikke reparert de kontraktsfestede tingene, og har i ettertid vært som sunket i jorden.

Advokatene i Help forsikring fikk brynt seg på mange spørsmål fra leserne.

«Jeg har kjøpt båt og skrevet under kontrakten, men angrer. Kan jeg trekke meg?»

«Hvem har ansvaret når båten skades under frakt?»

«Det avtalte navigasjonsutstyret fulgte ikke med dag jeg fikk båten. Kan jeg kreve å få med dette?»

«Vi har kjøpt ny båt, men den svarer ikke til forventningene. Kan vi heve kjøpet?»

«Båten skulle leveres 15. mars, men har nå fått beskjed at det er skjøvet til 1. august. Hva slags rettigheter har jeg?»

Svarene på disse spørsmålene, og mange flere, finner du under!

Disclaimer: Det tas forbehold om at omstendigheter knyttet til enkeltsaker kan legge føringer på det enkelte saksforhold som advokaten ikke kjenner til. Rådene fra Nettavisens ekspertpanel er gitt på generelt grunnlag, og/eller basert på de opplysninger som fremkommer av lesernes spørsmål. Advokatene kan ikke holdes ansvarlig for de rådene som gis.