Gå til sidens hovedinnhold

Coen på norsk

Hans Petter Moland viser nok en gang at han er en ener blant norske regissører.

En ganske snill mann - Norge 2010. Regi: Hans Petter Moland. Med: Stellan Skarsgård, Bjørn Floberg, Gard B. Eidsvold, Bjørn Sundquist, Jorunn Kjellsby, Jannike Kruse, Kjersti Holmen, Jan Gunnar Røise, Aksel Hennie, Anders Baasmo Christensen

Med «En ganske snill mann» har han laget sin beste film noensinne. Han har hentet tilbake stjernelaget sitt fra «Kjærlighetens kjøtere»; Stellan Skarsgård, Bjørn Sundquist og Gard B. Eidsvold. Sammen med rutinerte skuespillere som Bjørn Floberg og Jorunn Kjellsby gjør de «En ganske snill mann» til en filmopplevelse av de sjeldne.

Etter tolv år i fengsel slipper Ulrik (Stellan Skarsgård) ut igjen samfunnet og prøver å få orden på livet sitt. Han er en ganske enfoldig fyr som ikke krever noe av andre, men gjør det som forventes av ham – også når hybelvertinna forventer sitt.

Gjør opp regnskap
De gamle vennene forventer at han skal gjøre opp gammelt regnskap nå som han er ute igjen, i dette tilfelle knerte tysteren som fikk ham sperret inn. Det har med respekt å gjøre. Skal du bli tatt alvorlig, kan ikke tystere gå ustraffet rundt. Samtidig merker han alderen – han skal bli bestefar.

Filmhistorikeren Peter Cowie har beskrevet Hans Petter Moland som en norsk Ridley Scott, men med «En ganske snill mann» har Moland laget Coen på norsk. Dette er tidenes beste norske komedie, en film full av svart humor som minner om Coen-brødrene og Aki Kaurismäki på sitt beste.

Glimrende Stellan
Kombinasjonen Hans Petter Moland og Stellan Skarsgård er usedvanlig vellykket. At det her er en god kjemi mellom regissør og skuespiller er det ingen tvil om, men aldri har Stellan Skarsgård hvert bedre enn her.

Skarsgård bærer filmen, godt hjulpet av et knippe veteraner innen norsk film. Jorunn Kjellsby er et funn i sin rolle. Sammen med Stellan byr hun på tidenes sexscene i norsk film.

«En ganske snill mann» har et helt annet internasjonalt potensiale enn Molands forrige komedie, «Gymnaslærer Pedersen», som nok ble for norsk tematisk.

La den rette komme inn
Hans Petter Moland har aldri laget en dårlig film siden han debuterte med «Secondløitnanten» i 1993. Det har gått fire år siden Hans Petter Molands forrige film.

La det ikke bli like lenge til neste. Han er vår største regissør. La ham for Guds skyld slippe å stå og vente i kø fordi han har feil kjønn.

Anmelder Geir Kamsvåg er redaktør av filmtidsskriftet Film & Kino

Kommentarer til denne saken