Gå til sidens hovedinnhold

Her er avgiften større enn bilens verdi

For noen biler betaler man over én million kroner kun i avgift. Sjekk de med størst avgift.

Gå til Nettavisen Motor

Engangsavgiften regnes ut etter tre faktorer: CO2-utslipp, antall hestekrefter og vekt.

Sjekk de 20 bilene med høyest avgiftsprosent i bunnen av teksten

Regjeringen har lagt om avgiftene til å få en mer miljømessig profil, men det er ikke dermed sagt at en bil med lavt CO2-utslipp er rimeligere enn en med et høyere utslipp.

Les også: Staten tar 10.000 for ingenting
Les også: Dette soper staten inn fra din nye bil
Les også: - En meningsløs avgift
Les også: Så mye tar staten i bilavgifter

Dette på grunn av vekt- og effektavgiften som også sørger for at pengene ruller inn i statskassen.

Dermed betyr det også at i enkelte tilfeller kan engangsavgiften tar størstedelen av bilpriskaken, altså mer enn hva bilen koster ut fra fabrikk og importør.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har laget en oversikt over modellvarianter med høyest avgiftsprosent. Med i listen er biler som finnes på det norske markedet, og som er salg hos forhandlerne.

Den bilen med størst avgiftsprosent, er faktisk Opel Vectra 2,8 Turbo V6 280 hk Aut OPC, stasjonsvogn.

Denne har en avgiftsprosent på hele 70,66 prosent. Det betyr at prisen hos importøren ligger på 778.100 kroner, hvor engangsavgiften er da på 549.804 kroner.

Det finnes flere versjoner av Opel Vectra hvor avgiften overstiger bilens verdi, men den neste modellvarianten på listen er Nissan 350 Z kupé.

For denne betaler du 633.714 kroner i engangsavgift, hvor prisen hos importøren er på 933.800 kroner. Det betyr en avgiftsprosent på hele 67,86 prosent.

Les også:Så mye tar staten i bilavgifter

En million i avgift
Tall fra OFV viser at du skal betale dyrt for biler med muskler.

Blant annet hadde en Mercedes-Benz M-klasse ML63 AMG Aut SUV med 510 hester kostet 957.624 kroner uten avgifter. Men med engangsavgiften på 1.420.376 kroner, blir bilprisen på 2.378.000 kroner hos importøren.

MINIPRØVE:Kan du trafikkreglene?

BMW M5 med 507 hester er også en annen bil du betaler i dyre dommer for med over én million kroner i avgifter.

Hadde du kunnet kjøpe denne uten avgifter, hadde en BMW M5 Sedan kostet deg 740.465 kroner. Men staten krever 1.214.235 kroner i engangsavgift, og hos importøren må du gi 1.954.700 kroner for denne grombilen.

Se hva engangsavgiften er på Norges dyreste og billigste biler

Miljøvennligere ikke alltid billigst
Selv om regjeringen gir uttrykk for å belønne de som kjøper en bil som snillere mot miljøet, så er det ikke alltid slik at den bilen med høyest CO2-utslipp er den med den høyeste engangsavgiften.

Ett eksempel er Audi A6 3,0 TFSI quattro Tiptronic sedan. Denne veier 1725 kilo i egenvekt, har 290 hester. Hos importøren koster den 799.900 kroner, hvorav 498.578 kroner betales i engangsavgift. Utslippet er på 219 gram CO2/km.

En større miljøversting, som for eksempel Opel Vectra 2,8 Turbo Aut. Cosmo Combi, koster 696.000 kroner, hvor 463.032 betales i engangsavgift. Denne veier 1530 kilo, og har en effekt på 250 hester.

Utslippet? - Jo det er på 262 gram CO2/km, det er 43 gram CO2/km mer enn A6. Men du betaler likevel mindre i engangsavgift for Vectra enn A6.

Les også:- En meningsløs avgift

Her er de 20 bilene med høyest avgiftsprosent:
(N. B: Det finnes flere versjoner av hver modell med på listen, men vi har kun her tatt med den versjonen innenfor hver bilmodell som har høyest avgiftsprosent)

Bilmerke

Bilmodell

Effekt
(hk)

Egenvekt
(kilo)

CO2

Pris
importør (kr)

Engangs-
avgift (kr)

Avgifts-
prosent

Opel

Vectra 2,8 Turbo V6 280hk Aut OPC

280

1563

271

778.100

549.804

70,66

Nissan

350 Z

313

1550

280

933.800

633.714

67,86

Cadillac

SRX 4,6 V8 AWD Sport Luxury aut. 5-seter

325

2051

331

1.290.800

874.111

67,72

Ford

Focus 2,5 RS 300hk

300

1281

235

713.700

479.271

67,15

Saab

9-3 2,8T XWD Aut SportCombi Aero

280

1700

279

891.600

594.142

66,64

Land Rover

Range Rover Sport 4,2 V8 SuperCharged

390

2555

374

1.836.350

1.198.586

65,27

Opel

Insignia 2,0 Aut Edition Sportstourer

220

1658

228

561.400

364.652

64,95

Mercedes-Benz

C-klasse AMG C63T AMG

457

1795

326

1.653.400

1.073.666

64,94

Volkswagen

Passat 3,2 FSI V6 Comfortline DSG 4motion

250

1715

238

698.610

448.056

64,14

Mazda

3 2,3 260hk MPS

260

1410

231

630.900

404.290

64,08

Volvo

XC70 T6 AWD aut.

285

1769

279

966.900

617.020

63,81

Audi

Q7 3,6 FSI quattro Tiptronic

280

2205

289

1.112.600

708.855

63,71

Toyota

Land Cruiser V8 V8 bensin

288

2585

340

1.463.000

919.792

62,87

Opel

Astra 2,0 Turbo OPC

240

1318

221

552.600

344.462

62,33

Audi

A6 3,0 TFSI quattro Tiptronic

290

1725

219

799.900

498.578

62,33

Opel

Zafira 2,0 Turbo M6 OPC

240

1590

230

636.300

395.370

62,14

Opel

Antara 2.0 CDTi 150hk aut. Energy

150

1790

238

470.900

292.523

62,12

BMW

M5 Sedan

507

1780

344

1.954.700

1.214.235

62,12

Volvo

XC90 V8 AWD aut. 7-seter

315

2108

322

1.362.900

843.152

61,86

Land Rover

Defender 110 S

122

2040

291

698.850

431.789

61,79

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

TEST DEG SELV: Hva er fartsblindhet?

Svar og sjekk fasiten på Prove.no

* Etter å ha kjørt i høy hastighet en stund, vil farten føles lavere enn den egentlig er.
* Etter å ha kjørt i høy hastighet en stund, vil farten føles høyere enn den egentlig er.
* At mennesker er "blinde" når det gjelder å bedømme andre trafikanters fart.
* At det er vanskelig å bedømme egen fart i alle situasjoner.

Det siste fra Nettavisen Motor:

De sikreste bilene

Satte ny forbruksrekord

Vil ha bypakker mot bilbruk

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Minstrøm:Bytt strømleverandør og spar tusener.
Minrente:Bytt bank gratis og spar 5000 kroner i året.
Meglerguiden:Finn billigst og best boligmegler.
Mittoppdrag:Få tilbud fra håndtverkere.
(Tjenestene er gratis for Nettavisens lesere).

Kommentarer til denne saken